Lärarens specialisering i ett ämne är viktig för elevernas prestationer, visar en studie. Bild: Depositphotos
Artikel från forskning.se

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Hur elever presterar i skolan påverkas mycket av lärarens ämneskompetens och vilka strategier som används i undervisningen, särskilt på mellanstadiet, visar en studie. Dessutom är fördelningen av kompetenta lärare ojämn – vilket bidrar till att skillnader mellan elever växer.

Skillnaderna i svenska elevers skolresultat har ökat och en viktig förklaring kan vara vem som undervisar. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

– Analyserna visar att lärarnas formella utbildning och ämnesspecialisering har en tydlig koppling till elevernas prestationer. Det gäller särskilt i matematik, och vi ser också långsiktiga effekter inom läsförståelse, säger Mari Paloniemi Lindström, doktorand i pedagogik vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Sveriges lärarutbildningar har gjorts om flera gånger de senaste 40 åren. Samtidigt har andelen obehöriga lärare i grundskolan ökat, särskilt i årskurs 4–6, där nästan var tredje lärare saknar legitimation.

Därför undersökte Mari Paloniemi Lindström hur lärarnas kompetens och arbetsvillkor påverkar mellanstadieelevers resultat i matematik och läsförståelse. Resultatet visar att lärarens ämnesspecialisering är viktig för elevernas prestationer.

Att uppmuntra till diskussion ger positiv effekt

Studien undersökte bland annat hur olika strategier i undervisningen påverkar elevernas lärande. Det handlar till exempel om att läraren ber elever förklara sina svar eller uppmuntrar till diskussion i klassrummet. Sådana undervisningsstrategier visade sig ha positiva effekter i flera ämnen, och resultaten kvarstod också två år senare.

Någonting annat som påverkar både elever och lärare är arbetsvillkor och skolklimat.

– Ett gott skolklimat visade sig vara viktigt inte bara för elevernas prestationer, utan också för lärarnas trivsel, säger Mari Paloniemi Lindström.

Många lärare i studien upplevde en ökad arbetstillfredsställelse under pandemin, kanske för att uppdraget kändes extra meningsfullt, trots utmaningarna.

– Samtidigt försämrades elevernas läsprestationer, vilket delvis kan förklaras av ett sämre skolklimat, med bland annat bristande studiero och lägre upplevd trygghet.

Kompetenta lärare är viktigt

Studien visar att lärarutbildningar behöver fokusera mer på ämneskompetens och effektiva undervisningsstrategier för att elevernas resultat ska bli bättre.

Det är också viktigt att skapa goda arbetsvillkor och trygga skolmiljöer.

– Det räcker inte att utbilda skickliga lärare. Vi måste också se till att de vill stanna i yrket och att de väljer att arbeta där de behövs som mest.

Studien visar också att fördelningen av kompetenta lärare är ojämn. Det bidrar till att skillnaderna mellan skolor och elevgrupper växer.

– Ur ett rättviseperspektiv är det avgörande att alla elever, oavsett bakgrund eller bostadsort, får undervisning av behöriga och välutbildade lärare. Det är en nyckelfråga för ett mer likvärdigt skolsystem.

Avhandling:

Teachers’ professional competence and working conditions in Swedish schools. Relationships with student achievement, Göteborgs universitet.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera