Vårdpersonal i samtal med patient i sjukhussäng.
Artikel från forskning.se

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

När äldre personer skrivs ut från sjukhus kan missförstånd göra att medicinerna tas fel i hemmet. Enligt en ny studie behöver samtal om läkemedel förbättras och anpassas mer efter patienterna. Även anhöriga behöver bli mer delaktiga i den fortsatta behandlingen.

I takt med att världens befolkning åldras får äldre personer allt fler sjukdomar, som kräver behandling med läkemedel. Risken att behöva vård på sjukhus ökar också.

När äldre och multisjuka sedan skrivs ut från sjukhuset finns dock en risk att problem uppstår med läkemedlen, som kanske inte tas korrekt i hemmet. Det kan leda till nya akuta sjukhusbesök och inläggningar. En vanlig orsak är brister i information mellan olika vårdgivare, eller att kommunikationen med patienten inte har fungerat.

Samtal vid utskrivning

I en studie har apotekaren och forskaren Henric Cam undersökt samtal om läkemedel mellan vårdpersonal och äldre personer som ska skrivas ut från ett sjukhus. Studien, där patienter vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och Västmanlands sjukhus i Västerås deltog, har haft fokus på så kallad personcentrerad vård i samband med utskrivning.

Studien har särskilt tittat på hur kommunikationen faktiskt sker och hur patienterna upplevde samtalen om läkemedlen. I studien undersöks också hur behandlingen fungerade cirka en vecka efter utskrivningen, och om den skilde sig från vad som ordinerades.

– Studien visar att patienter oftast inte ges möjlighet att vara delaktiga i sin behandling och inte var medvetna om vilken information de behövde för att själva kunna ta hand om läkemedlen efter utskrivning. Vi kunde även se att det finns inneboende auktoritära strukturer mellan vårdpersonal och äldre, vilket kan bidra till en ovilja hos äldre patienter att vara mer delaktiga, säger Henrik Cam i ett pressmeddelande från Akademiska sjukhuset.

Patienter behöver bli delaktiga

Resultatet visar att patienterna behöver involveras mer i beslut om läkemedel.

– Genom att göra patienterna mer delaktiga får vårdpersonalen viktig kunskap om patienten så att kommunikationen kan anpassas individuellt efter patienternas behov. Detta kan förebygga läkemedelsproblem efter utskrivningen.

Han lyfter fram att många ändringar läkemedelsbehandlingen görs när en patient vårdas på sjukhus. Läkemedel som kan ha bidragit till sjukhusinläggningen avslutas och ny behandling startas.

– Det antas ofta att patienter kan hantera sina läkemedel själva efter utskrivningen, att de förstår vad som är tänkt med behandlingen och kan boka återbesök vid behov. Detta kan dock vara svårt för många äldre som sällan är tillräckligt delaktiga i sin behandling under sjukhusvistelsen. Risken blir då att det blir missförstånd och läkemedlen tas fel när de kommer hem, säger Henrik Cam.

Hela människan i fokus

I så kallad personcentrerad vård finns en helhetssyn på patienter, där hela människan ses. Patienten är alltså inte bara en diagnos eller någon som får en behandling. När hela individen sätts i centrum tas hänsyn till deras liv, familj, sjukdomshistoria, förståelse av sjukdomen, behov, önskemål och erfarenheter.

– Att genomföra personcentrerad vård är ibland svårt på sjukhus på grund av brist på stöd och ledarskap, men också tidsbrist och personliga faktorer som kulturella skillnader och bristande kunskap. Det är ännu mer komplicerat vid vård av äldre patienter med flera sjukdomar och där andra försvårande faktorer som hörsel- och kognitiv nedsättning inte är ovanligt, säger Henrik Cam i pressmeddelandet.

Enligt Henrik Cam är det upp till vårdpersonalen att hitta arbetssätt som uppmanar patienterna att bli mer delaktiga. Som exempel på åtgärder nämner han fler enkelsalar, som skapar en bättre samtalsmiljö. Det kan också handla om att inte ge all information till patienten strax innan hemfärd och att aktivt involvera närstående i läkemedelssamtalen.

Socialstyrelsens riktlinjer

Enligt Socialstyrelsen ska sjukhusen ge patienterna en uppdaterad läkemedelslista och ett utskrivningsmeddelande, som förklarar vad som hänt under sjukhusvistelsen, vilka läkemedelsändringar som gjorts och planerna för uppföljning, allt skrivet på ett enkelt språk.

En slutanteckning med liknande sammanfattande information ska också skickas till nästa vårdgivare. Det är också vanligt att läkaren har ett avslutande samtal med patienten innan utskrivningen.

– Trots dessa riktlinjer visar studien att det fortfarande finns brister i den personcentrerade kommunikationen kring läkemedel och i hur mycket patienter är involverade i beslut om sina läkemedel. Det finns definitivt utrymme för förbättringar och det är något som vår forskargrupp arbetar för, säger Henrik Cam.

Vetenskaplig studie:

‘You’re Just Thinking About Going Home’: Exploring Person-Centred Medication Communication With Older Patients at Hospital Discharge, Health Expectations.

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera