Äldre man i pyjamas sitter på säng med knäppta händer.
Artikel från Karolinska Institutet

En viss typ av bindvävsceller spelar en viktig roll vid erektion, visar en studie på möss. Enligt forskarna skulle deras funktion kunna tränas för att behålla potensen längre.

Forskare vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet har i en ny studie på möss upptäckt en mekanism som påverkar potensen.

Studien visar att bindvävsceller som kallas fibroblaster har en mycket viktig funktion vid erektion. Fibroblaster är de vanligaste cellerna i penisen hos både möss och människor, men deras betydelse har tidigare inte varit känd.

–  Nu kan vi visa, med hjälp av en väldigt precis metod som kallas optogenetik, att de har en mycket viktig roll i att reglera blodflödet i penisen, det som gör att penisen blir erigerad, säger forskaren Eduardo Guimaraes vid Karolinska Institutet.

Mer erektion ökar fibroplasterna

Studien visar att fibroblaster möjliggör erektion genom att de tar upp signalsubstansen noradrenalin, vilket leder till att blodkärlen i penis vidgas. Hur effektiv denna process är beror på antalet fibroblaster.

Forskarna kunde även visa att antalet fibroblaster i penisen blir fler vid regelbunden erektion.

– Vi upptäckte att en ökad frekvens av erektioner leder till fler bindvävsceller som möjliggör erektion och tvärtom, att en minskad frekvens ger färre celler, säger forskningsledare Christian Göritz vid Karolinska institutet och fortsätter:

– Det är inte så konstigt egentligen. Om man anstränger sig mycket så anpassar sig kroppen. Om man springer regelbundet blir det lättare att andas under löpturen efter en tid.

Liknande för människan

Studien har gjorts på möss men det finns betydande likheter med människor, menar forskarna.

– De grundläggande mekanismerna för erektion är väldigt lika i alla däggdjur vad gäller anatomi, cellstruktur och så vidare. Det finns dock en skillnad mellan människor och de flesta däggdjur – de har ett ben i penisen. Det gör att en effektiv reglering av blodflödet nog är ännu viktigare för människans reproduktion, säger Christian Göritz.

Fakta om impotens

Impotens, eller erektil dysfunktion, drabbar mellan 5 och 20 procent av alla män, och ökar vid högre ålder. Impotens påverkar ofta livskvaliteten samt den fysiska och psykosociala hälsan negativt.

Vanliga riskfaktorer, förutom ålder, är inaktivitet, obesitas, högt blodtryck, rökning, höga kolesterolvärden och metabola syndromet.

Källa: Region Stockholms kunskapsstöd Viss.nu.

Erektionsträning kanske kan motverka impotens

Hos äldre mössen minskade fibroplasterna och blodflödet. Även hos människan minskar förmågan att få erektion med åldern, vilket bland annat skulle kunna bero på färre fibroblaster i penisen, menar forskarna.

De tror därför att det skulle kunna vara möjligt att träna upp förmågan att få erektion för att motverka impotens, ungefär på samma sätt som man kan träna styrka eller kondition på gym.

– Det är inte något som vi har visat i vår studie, så det är lite spekulativt. Men en rimlig tolkning är att det går bättre om man har regelbundna erektioner, säger Christian Göritz.

Han hoppas att den nya kunskapen om fibroblasternas roll vid erektion också kan leda till nya framtida behandlingar som kan hjälpa mot impotens.

Corpora cavernosa fibroblasts mediate penile erection, Science.

Christian Göritz, senior forskare vid institutionen för cell- och molekylärbiologi vid Karolinska institutet, christian.goeritz@ki.se