Syrénbuske mot blå himmel

Påverkade den kyliga våren försommarens blomsterprakt? Under världsmiljödagen och nationaldagen vill forskare ha allmänhetens hjälp att rapportera hur långt sommaren kommit på olika platser i Sverige.

Under Försommarkollen kan privatpersoner hjälpa forskare att observera och rapportera blomningen hos liten blåklocka, liljekonvalj, prästkrage, hägg, rönn och syrén.

Genom att samla in observationer av dessa blommor under flera år kan forskare se hur växterna påverkas av vårens och försommarens väder. Det blir också möjligt att se skillnader jämfört med observationer som gjordes för 150 år sedan.

– I Försommarkollen spanar vi in skolavslutningstidens mest välbekanta blommor och med allmänhetens hjälp kan vi göra vetenskap av fenomen som de flesta känner till, till exempel “mellan hägg och syrén” och sångtiteln “Under rönn och syrén”, som klingar på många skolavslutningar varje år, säger Mora Aronsson som är ordförande i Svenska botaniska föreningen och fortsätter:

– Dessutom har vi med Sveriges nationalblomma, liten blåklocka, som blommar sent och kan ge en bra indikation om klimatförändringen gör att den numera blommar redan på nationaldagen, åtminstone i delar av landet.

Liten blåklocka är Sveriges nationalblomma. Bild: Robert Flogaus-Faust/Wikimedia commons*

De blommor som ingår i Försommarkollen har säkert redan setts på många ställen i landet, men som Vårkollen visade vid valborgshelgen verkade våren vara sen i år. Det var tydligt att flera av de tidigblommande växterna hölls tillbaka för att delar av landet fortfarande var täckta av snö. Nu får forskarna en möjlighet att se om detta också påverkar mer senblommande arter.

Genom flera års observationer från Försommarkollen kan forskarna se om klimatförändringarna även påverkar senblommande växter.

– Tillsammans med observationerna från Vårkollen kan vi göra flera nya, spännande analyser, till exempel hur häggens blomning fortskridit sedan Vårkollen, där den också ingick, liksom hur många dagar det är mellan häggens och syrénens blomning, säger forskaren Ola Langvall från Sveriges lantbruksuniversitet.

Så rapporterar du in sommarens blommor

Försommarkollen är en del av Naturens kalender, som är en större miljöövervakning där frivilliga medborgarforskare över hela landet bidrar till att dokumentera växtsäsongen från första vårtecken till sista hösttecken.

Eftersom växtsäsongens längd och tidpunkten när olika arter blommar, skjuter skott eller fäller sina löv är grundläggande egenskaper i naturen, påverkas många när naturens kalender ändras. Skogsbrukare, jordbrukare, biodlare och pollenallergiker är till exempel direkt beroende av samspelet i och med naturen, och därmed behövs kunskap om hur den biologiska växtsäsongen förändras som en effekt av klimatförändringar.

Försommarkollen tar bara emot observationer av vårtecken under 5–6 juni, det vill säga världsmiljödagen och nationaldagen.

Här rapporterar du dina fynd: Försommarkollen