Gädda i en hand
Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Forskare kan nu bekräfta enstaka larmrapporter om gäddans svåra situation i olika kustområden. En stor mängd data har sammanställts och resultatet är inte positivt: Gäddorna är på nedgång i stora delar av Östersjön.

Gäddan är Östersjökustens största rovfisk. Gäddorna är viktiga både för fisket och den ekologiska balansen i ekosystemet eftersom de bidrar till att minska förekomsten av småfiskar, vilket i sin tur ger friskare bottnar.

När gäddorna försvinner ökar risken för stora mängder spigg och trådalger, något som leder till att kustens undervattensskogar försvinner.

Trots att fisken är så viktig för ekosystemet, har kunskapsläget hur det verkligen står till med arten i Östersjön varit dåligt.

Högt fisketryck och hot från andra arter

De fåtal tidigare studier som har undersökt gäddan har varit begränsade till enstaka kustområden. Men genom att samla in data och sammanställa uppgifter från både miljöövervakning och från yrkes- och fritidsfisket från hela Östersjön, har forskare vid SLU kunnat undersöka hur bestånden utvecklats från mitten av 2000-talet och fram till idag.

– Resultaten från vår studie visar tydligt på en negativ utveckling av bestånden från framförallt de centrala och södra delarna av Östersjön. Men det finns lokala variationer med positiva trender i Estland och Finland, säger Jens Olsson, forskare på SLU.

Tidigare forskning har visat att gäddan påverkas negativt av för högt fisketryck och förlust av viktiga livsmiljöer. Den blir också ett byte för säl, skarv och spigg.

– Gäddan förekommer i lokala bestånd som är mer eller mindre isolerade från varandra. Orsakerna bakom nedgångarna kan därför variera mycket mellan olika kustområden, vilket gör det svårt att få en helhetsbild, säger forskaren Örjan Östman vid SLU.

Flera åtgärder behövs

En viktig slutsats från studien är att åtgärder krävs för att stärka och bevara gäddan i Östersjön. Längs den svenska kusten återställs idag många kustnära våtmarker för att stödja gäddans föryngring, men ytterligare åtgärder krävs.

– Det finns flera åtgärder som har vetenskapligt bevisad positiv effekt på gädda, som att begränsa och förbjuda fisket, och att skydda och restaurera gäddans lek- och uppväxtområden. I vissa områden behöver man även minska predationen från säl för att stödja gäddan, säger Ulf Bergström, forskare vid SLU.

Studien belyser för första gången gäddans situation över hela Östersjön. Även om datamaterialet som ligger till grund för studien är omfattande, finns fortfarande brister i underlaget.

– Vi är glada över att ha kommit så här långt, men det är uppenbart att vi behöver bättre data om vi på ett säkert och heltäckande ska kunna följa gäddans status i Östersjön, säger Jens Olsson.

Medborgarforskning och genetisk övervakning

Medborgarforskning, där fritidsfiskare hjälper till med insamling av kunskap, i kombination med en stärkt miljöövervakning kan enligt forskarna vara ett viktigt verktyg.

Ett annat är de genetiska övervakningsmetoder som nu är under utveckling.

– Den här studien visar att långsiktig och heltäckande miljöövervakning är avgörande för bedömningar av miljöns tillstånd. Det ger oss kunskapsunderlag för vilka åtgärder vi ska vidta för att stärka ekosystem till nytta och nöje för oss idag, men framförallt för framtida generationer, säger Jens Olsson.

A pan-Baltic assessment of temporal trends in coastal pike populations , Fisheries Research.

Jens Olsson, forskare vid institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU jens.olsson@slu.se