Varg
Artikel från Uppsala universitet

En skandinavisk varg bär på ungefär 100 000 skadliga mutationer. Och eftersom vargstammen är inavlad har de skadliga mutationerna ökat med varje generation, visar en ny studie från Uppsala universitet.

Mutationer uppkommer hela tiden hos alla organismer. Många av förändringarna kan vara negativa för överlevnad och fortplantning.

Eftersom det finns två kopior av varje kromosom skyddas individen oftast av att ena kopian fortfarande är som den ska. Men vid inavel händer det att man får två kopior av skadliga mutationer. Då uppstår problem, så kallad inavelsdepression.

Inavel dåligt för vargen

Forskare vid Uppsala universitet har nu undersökt förekomsten av skadliga mutationer hos 100 vargar i den skandinaviska vargstammen och i ytterligare lika många finska och ryska vargar.

De upptäckte att varje varg i genomsnitt har runt 100 000 skadliga mutationer.

Forskarna såg också en tydlig förändring över generationerna, enligt Linnéa Smeds, bioinformatiker vid institutionen för ekologi och genetik vid Uppsala universitet.

– Hos de vargar som grundade den skandinaviska populationen förekommer de flesta skadliga mutationer bara i en kopia, men för varje generation av inavel ökar andelen mutationer som finns i två kopior.

Den skandinaviska vargstammen härstammar från början bara från tre individer och är således mycket inavlad. Efter att nya vargar kommit in från Finland och förökat sig har andelen skadliga mutationer i två kopior minskat. Men efter bara någon generation ytterligare har den ökat igen.

Fler nya vargar behövs

Forskarnas slutsats är att en mer kontinuerlig invandring av varg behövs för att minska inaveln och undvika att skadliga mutationer nedärvs från båda föräldrarna.

– Vi känner inte till den exakta funktionen av alla dessa mutationer, det gör man inte ens hos människan som är så välstuderad. Däremot kan man anta att ju fler skadliga mutationer en individ har, desto sämre är det – speciellt om de förekommer i två kopior eftersom det då inte finns någon frisk variant som kan kompensera för den skadliga varianten, säger Linnéa Smeds.

Defekter hos vargar i Skandinavien har observerats, som missbildade ryggkotor och kryptorkism, vilket innebär att båda testiklarna inte finns nere i pungen. Ytterligare defekter kan dyka upp framöver. En del av de mutationer som forskarna har studerat kan ligga bakom de observerade defekterna.

From high masked to high realized genetic load in inbred Scandinavian wolves (Linnéa Smeds och Hans Ellegren), Molecular Ecology.

Linnéa Smeds, institutionen för ekologi och genetik, Uppsala universitet