Man i röd keps och grönt munskydd sitter i grön park
Bild: Tim Mossholder, Unsplash
Artikel från Uppsala universitet

Män löper en ökad risk att drabbats av svår covid-19 jämfört med kvinnor. Det kan hänga ihop med en förlust av y-kromosomen i männens vita blodkroppar. Och det skulle på sikt kunna hjälpa till att bedöma risken för allvarlig covid-19, enligt forskare.

En relativt vanlig genetisk förändring hos män är förlust av y-kromosomen i en del av de vita blodkropparna. Denna förändring kallas LOY, från engelskans “Loss of Y”. Förändringen är vanligare ju äldre man blir.

LOY kopplas till cancer, alzheimer och covid-19

LOY betyder att hela den manliga y-kromosomen saknas i en cell. Det är ett resultat av ett fel i en celldelning. LOY är en mutation som uppstår under livet, oftast hos äldre män i en del av blodcellerna. Antalet LOY-celler i blodet kan variera stort.

Forskare har tidigare kopplat LOY till en ökad risk för cancer, Alzheimers sjukdom och kardiovaskulära sjukdomar. LOY gör att immunsystemet inte fungerar på ett tillfredställande sätt.

Källa: Jan Dumanski, Uppsala universitet

Under covid-19 pandemin blev det tydligt att män generellt sett drabbades hårdare av sjukdomen. Upp till 75 procent av patienterna på intensivvårdsavdelningar var män och en högre andel män har dött.

Många kopplingar till covid

I den aktuella studien har forskarna upptäckt ett samband mellan LOY och risken för allvarlig covid-19. De studerade blodprover som tagits från över 200 män på intensivvårdsavdelningar mellan början av 2020 och sommaren 2021.

– Våra analyser visade att LOY var kopplat både till hur allvarlig sjukdom patienterna hade, baserat på WHO:s gradering, och till risken att avlida, säger Bożena Bruhn-Olszewska, forskare vid Uppsala universitet.

En högre andel LOY kunde också kopplas till försämrad lungfunktion, till exempel lägre syresättning. Komplikationer i form av blodproppar uppvisade också ett samband med högre andel LOY i specifika typer av vita blodkroppar.

Skulle kunna användas som markör

Forskarna bakom studien tror att LOY skulle kunna användas som en biomarkör för att förutsäga vilka patienter som riskerar att få en allvarlig sjukdomsutveckling av covid-19.

– Våra resultat bidrar till en ökad förståelse av vilken betydelse LOY har för mottagligheten för sjukdomen, särskilt i förhållande till immunsystemets funktion, säger Jan Dumanski, professor vid Uppsala universitet.

– Vi tror också att de nya kunskaperna kan vara relevanta för andra vanliga virusinfektioner som är allvarligare för män än för kvinnor.

Forskarna analyserade också prover som tagits från några av patienterna tre till sex månader efter att de skrivits ut från intensiven.

– I dessa prover hade andelen celler med LOY gått ner. Så vitt vi vet är det första gången någon har visat att LOY har dynamiska egenskaper kopplade till en akut infektionssjukdom, säger Hanna Davies, forskare vid Uppsala universitet.

Loss of Y in leukocytes as a risk factor for critical COVID‑19 in men (Bruhn‑Olszewska, med flera), Genome Medicine.

Jan Dumanski, professor vid institutionen för immunologi, genetik och patologi vid Uppsala universitet