Tvätt inuti tvättmaskin, lila ljus över bilden
Artikel från Malmö universitet

Kan man tvätta kläder i vatten, utan tvättmedel eller tvål, och få tvätten lika ren som annars? Det ska forskare i Malmö ta reda på. Och de försök som hittills gjorts ser lovande ut, enligt forskarna. Så här har de gjort.

Det är vetenskapligt känt vad som händer när man tvättar med tvål och tvättmedel. Men vad händer om man avlägsnar smuts i renat vatten, utan tvål eller tvättmedel? Det är rätt okänt. Och just det vill forskare vid Malmö universitet ta reda på.

Renat vatten är nyckeln

Med “renat vatten” menas vatten som har filtrerats och avjoniseras så att man får bort ämnen som kalk, klor, salter och tungmetaller.

Målet för forskarna är att ta fram en vetenskaplig modell som förklarar vad som händer, kemiskt och fysiskt, när smuts tas bort i renat vatten.

I sådant vatten, är hypotesen, förändras de intermolekylära krafterna i kolloiden – ett system där ett ämne är finfördelat i ett annat, som i fallet med smutspartiklar i vatten. Andriani Tsompou, doktorand vid Institutionen för biomedicinsk vetenskap vid Malmö universitet, ger ett exempel:

– När du har salt i systemet kommer smutsen du vill få bort att klumpa ihop sig mer och göra det svårare för vattnet att avlägsna partiklarna från materialet.

Reningsgrad på 100 procent

I en tidigare studie har Andriani Tsompou och hennes kolleger studerat tvätt med vatten med olika egenskaper: Ett med kranvatten, ett med tillsatt salt, samt två med renat vatten.

I en mätning uppnåddes en 90-procentig rening av vaselin på en glasskiva i 25-gradigt vatten, med renat vatten.

I senare försök har forskarna experimenterat med flera tvättcykler med olika temperaturer. De har då uppnått en reningsgrad på 100 procent i 40-gradigt renat vatten, vid två tvättar.

Ska testa på tyg

I de försöken har man dock utgått från mycket fördelaktiga förutsättningar genom att välja ytskikt och smuts som har svaga bindningar.

– Eftersom det är så komplicerade processer måste vi bygga upp kunskap från mindre komplicerade ytor. Nästa steg för oss blir olja på plast som har starkare bindningar till varandra. Slutmålet är så klart att testa på riktigt tyg, säger Andriani Tsompou.

Vitaly Kocherbitov, professor vid Malmö universitet