fångade strömmingar i hög, närbild
Artikel från Göteborgs universitet

Sill var tidigt var en handelsvara som exporterades långa sträckor. Och sillbestånd i Östersjön kan ha överfiskats redan på 1200-talet, enligt dna-analyser av gamla fiskben.

Forskare har undersökt sillben från sju arkeologiska utgrävningar runt Östersjön. Närmare bestämt har de undersökt arvsmassan hos 40 sillar från 800-talet till 1600-talet.

Dna-analyserna har gett forskarna information om var fisken simmade när den fångades.

– I fiskens dna kan vi avgöra vilket sillbestånd som benen kommer ifrån, bland annat utifrån gener för fiskens tålighet för bräckt vatten, säger Carl André, evolutionsbiolog vid Göteborgs universitet.

en hög med fiskben på ett vitt skrivblock
En samling arkeologiska fiskben. Bild: Lane M Atmore.

Sill exporterades långa sträckor

Något som överraskade forskarna var att fiskben från 800-talet som hittades i den medeltida staden Truso, dagens Polen, troligtvis hade fiskats i danska Bälten, nästan hundra mil från Truso. Det visar, enligt forskarna, att sill tidigt var en handelsvara som exporterades långa sträckor.

Även längre söderut i Polen har arkeologerna hittat sillben som kommer från västra Östersjön.

– Fisket var alltså inte bara för husbehov. Förr i tiden fiskades sillen när den lekte och kunde landas relativt enkelt med den tidens båtar och redskap. Helst bör man undvika att fiska sill i lekperioden för att skydda återväxten, säger Carl André.

Tecken på överfiske redan på 1200-talet

Även om medeltidens fiskare saknade dagens moderna trålar kunde fisket bli intensivt även förr. Hos den analyserade fisken finns tecken på att det fiskades för mycket på vissa sillbestånd i Östersjön.

Genom att studera hur stor den genetiska variationen är hos fiskarna i ett bestånd kan forskarna se hur beståndet historiskt har varierat i storlek. En mindre genetisk variation i dag tyder på att beståndet varit överfiskat tidigare.

– Den här studien visar att folken runt Östersjön har fiskat i stor skala tidigt. Mycket tyder på att sillen var överfiskad redan på 1200-talet, säger Carl André.

Inget överfiske norröver – då

Sillen i Bottenhavet och Bottenviken, eller strömmingen som den kallas där, har varit förskonad från hårt fiske i forna tider. Färre människor levde norröver och isen låg längre, vilket skyddade beståndet. Men så är det inte längre.

– Vi ser ett återkommande överfiske av de olika bestånden av sill i Östersjön och just nu belastar vi det sista livskraftiga beståndet hårt, säger Carl André.

Population dynamics of Baltic herring since the Viking Age revealed by ancient DNA and genomics (Lane M. Atmore, Lourdes Martínez-García, Daniel Makowiecki, Carl André, Lembi Lõugas, James H. Barrett och Bastiaan Star), PNAS.

Carl André, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet