Tre delfiner under havsytan, sol uppifrån, undervattensbild
Artikel från Stockholm Resilience Centre

Att skydda områden till havs ger många fördelar, som bättre upptag av koldioxid. Det är också bra för kuster, bevarar biologisk mångfald och ökar överlevnadschanserna för djur, vilket bland annat gynnar fiskare.

Det konstaterar forskare i en stor analys där de har granskat 22 000 vetenskapliga publikationer om 241 marina reservat.

– Den här studien visar att marina naturreservat kan vara ett nyckelverktyg för att uppnå FN:s hållbarhetsmål och Parisavtalet, säger Robert Blasiak, forskare vid Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

Skyddet måste vara starkt

För att uppnå de nämnda effekterna måste skyddet av de marina ekosystemen vara mycket starkt och långvarigt, enligt forskarna. Som det ser ut i världen idag minskar andelen fullt eller starkt skyddade marina områden.

Det borde vara prioriterat, menar forskarna, att säkerställa att marina reservat uppnår höga nivåer av skydd. Detta för skydda kustnära ekosystem och samhällen ur ett klimatperspektiv.

Ocean conservation boosts climate change mitigation and adaptation (Juliette Jacquemont, Robert Blasiak, Chloé Le Cam, Maël Le Gouellec, Joachim Claudet), One Earth .

Robert Blasiak, forskare vid Stockholm Resilience Centre, Stockholms universitet