Kvinnliga fotbollsfans i Sverige är på frammarsch och det märks både på läktare och på sociala medier. Där skapar de kvinnliga supportrarna sin egen tydliga kultur och identitet, visar forskning.
I Europa har andelen kvinnor som tittar på fotboll ökat stadigt det senaste decenniet. I länder som England, Tyskland och Sverige är 20–30 procent av fotbollspubliken kvinnor, enligt senaste utgåvan av tidskriften Soccer & Society.
Ny forskning visar också att kvinnliga supportrar i Sverige skapar sin egen tydliga kultur och identitet på både läktarna och på sociala medier.
De kvinnliga supporterklubbarna har exempelvis egna loggor, sociala medier-konton, stickers, banners och ordnar egna resor till bortamatcher. Tidigare forskning har också visat att en känsla av frihet är viktig.
– Kvinnorna säger att ”läktaren är det enda stället där vi verkligen kan vara de vi är och bete oss som männen gör”. De upplever också en respekt från de manliga supportrarna för att de är fotbollskunniga och stödjer sitt lag till 100 procent, säger forskaren Aage Radmann vid Malmö universitet.
Sociala medier har stort inflytande på kulturen
I en studie om svenska kvinnors supporterskap analyseras hur de uttrycker stöd för laget på sociala medier. Studien bygger på intervjuer med fans i fem kvinnliga supportergrupper som huvudsakligen följer herrlag.
Sociala medier har ett avgörande inflytande på nutida fotbollskultur, där mycket av samtal, profilering och konkurrens äger rum. Tifo-kulturen, som även kvinnorna kommit in i, består av flaggor, konfetti och banderoller som fansen tillverkar själva och produkterna är unika för varje match.
– Grejerna visas på sociala medier, det blir en informell rankning där om vilkas som är bäst och snyggast. Det är extremt viktigt för fansen hur klubben och fansen uppfattas, att framställa sig som en framåtskridande och aktiv supportergrupp.
Mer om studien
Studien bygger på intervjuer med medlemmar i fem supporterklubbar för kvinnor: Malmösystrar (Malmö FF), Gulsvarta Systrar (IF Elfsborg), BajenBaes (Hammarby IF), Blue Striped Ladies (Djurgårdens IF) och Pekingsystrar (IFK Norrköping). Supportergrupperna startade mellan 2012 and 2017.
I studien analyseras även bilder och texter i de fem supportergruppernas Instagramkonton, från att respektive konton startade fram till år 2019.
Klimatet på läktarna kan vara hårt
Fotbollskulturen kan även göra det lättare att överskrida traditionella könsgränser.
– Men de kvinnliga supportrarna upplever att både män och kvinnor bland supportrarna förväntar sig att kvinnorna inte ”ska” dricka för mycket öl eller skrika för fula saker, säger Aage Radmann.
Manliga och kvinnliga supportergrupper beblandar sig inte mycket, men de respekterar varandra och klistrar inte över varandras stickers på stan, som man gör med konkurrerande klubbar. Samtidigt ger kvinnliga supportrar i intervjuer uttryck för att klimatet på läktaren kan vara hårt.
– Även på sociala medier fick kvinnorna i början mycket negativ respons från vissa av männens supportergrupper. Vissa fanklubbar för kvinnor slutade lägga upp bilder på sig själva. Så klimatet är inte alltid öppet och demokratiskt, säger Aage Radmann och fortsätter:
– Det finns också en hierarki, några av de kvinnliga fansen ser ner på andra kvinnor som på läktaren klär sig i för tajta kläder och smycken. Går man på fotboll för att träffa killar eller följa en herrspelare man tycker är snygg, då blir man inte respekterad av de andra som är där av ”rätt” anledning.
Kvinnliga fotbollsfans mer homogena
Supporterklubbarna vill att fler fotbollsälskare ansluter sig, men enligt de sociala flödena består består kvinnornas fanklubbar i stort sett bara vita kvinnor. Männens klubbar är inte lika homogena.
På det stora hela är dock fotbollsintresset något som förenar, menar Aage Radmann.
– I exempelvis Malmö har fotbollen en väl integrerad publik vad gäller samhällsklasser, kön, ålder och så vidare. Fotbollen är viktig för integrationen och är man inte överens om annat är man åtminstone eniga om att Malmö FF och FC Rosengård är viktiga för Malmö, säger han.
Studier:
Segregated femininities? Creating female fandom through social media in Sweden, Soccer & Society
Female Fandom: A Global Perspective, Soccer & Society
Kontakt:
Aage Radmann, universitetslektor i idrottsvetenskap vid Malmö universitet och professor vid Norges idrottshögskola, aage.radmann@mau.se
Kvinnliga fotbollsfans i världen
I ett specialnummer av tidskriften Soccer & Society sätts strålkastarljuset på kvinnors ”fandom” i ett globalt perspektiv. Artiklarna behandlar fotboll och kvinnliga fans i Brasilien, Iran, Zimbabwe, Polen, Storbritannien och Sverige.
För supportrar i olika delar av världen skiljer sig sammanhanget åt och kulturen påverkas starkt av rådande socialt klimat i olika länder. Kvinnliga supporters världen över delar många gånger upplevelsen av att kvinnor måste bevisa att de är riktiga fotbollssupportrar, att de verkligen gillar fotboll och att de stödjer sitt lag. De här föreställningar, som de ständigt måste motbevisa, är stressande.
Att traditionellt kvinnliga kontra manliga värderingar kan utmanas inom fan-kulturen visas i exemplet från Sverige. Det kan i sin tur kopplas till att jämställdheten i Sverige rankas högt jämför med många andra länder. Svenska supportrar tycks ha större frihet och makt än i andra länder.