Människor springer och cyklar om varandra på en gata i Linköping.
Nazistkravaller i Linköping 1943. Bild: Digitalt Museum.
Artikel från Malmö universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Fascismen är ett politiskt skådespel med maskulinitet och våld som två viktiga ingredienser. Det gör det till en bekväm och kravlös gemenskap för en del unga män, menar Victor Lundberg, docent vid Malmö universitet.

– Gemenskapen bekräftar en chauvinistisk och primitiv manlighet. Det spelar ingen roll om det är i Washington häromveckan, i Sverige på 1980-talet eller i Tyskland på 1930-talet. Fascismen känns ofta igen som ett politiskt beteende. De politiska idéerna blir då underordnade och osammanhängande, säger Victor Lundberg.

Victor Lundberg har grävt i arkiven för att studera den historiska bilresa som fem unga, politiskt engagerade och radikala svenska högermän gjorde till nazistmötet i Nürnberg sommaren 1929. En i gruppen var Sven Olov Lindholm som senare kom att bli en av de mer framträdande ledarna i den svenska nationalsocialismen.

Stor upplevelse

På vägen till Nürnberg plockade de unga svenskarna upp en hökunge – Kamrat Flyg – och denna lilla oflygfärdiga fågel blev gruppens maskot.

– Under resans gång blir höken flygfärdig, precis som de vilsna svenskarna lär sig och socialiseras in i nazismen. I Nürnberg får gruppen sin världsbild bekräftad, säger Victor Lundberg.

Det var när Victor Lundberg för några år sedan skrev en bok om den nazistiska Lindholmsrörelsen som han upptäckte skildringen av resan till Nürnberg.

Här väcktes ett intresse för glappet mellan nazisternas upplevelse och hur det faktiskt var.

– Dagarna i Nürnberg skildras som något banbrytande och Lindholm kallar resan för det största han någonsin varit med om. I själva verket var det kaos, slagsmål, mord och allmänt elände i fem dagar. Det säger något otäckt om fascismen som stark politisk kraft, säger Victor Lundberg.

Symboler och uniformer

Augustidagarna i Nürnberg är bevarade för eftervärlden. Inte bara i arkiven, utan också på webben och i sociala medier. Här går det att se nazisthälsningar, marscher i uniform, fyrverkerier och stora folksamlingar som kallar på Adolf Hitler. Det var en enorm offentlig händelse som lockade hundratusentals anhängare. Och den här typen av estetik är fascismen och nazismen som besatta av, menar Victor Lundberg:

– Estetiken är en grundingrediens i den typen av politik. Det handlar om ett maskulint politiskt beteende fullt till brädden med symboler. Under 2020-talet har alt-right-rörelsen plockat upp en massa bisarra symboler och gjort dem till sina. Intresset för symboler och uniformer skiljer ut fascismen, säger Victor Lundberg.

Bilderna från Washington under stormningen av Kapitolium har blivit till memes på internet. Pälsarna, buffelhornen, kepsarna, fanorna och andra attiraljer roar och förskräcker.

– Det ändå lätt att glömma att Hitlerrörelsen under 1920-talet var utskrattad, precis som alt right-rörelsen är idag. Man tar dem inte på allvar. Det fanns en ledare som betedde sig som en pajas. Sedan gick det som det gick, säger Victor Lundberg.

Vetenskaplig artikel:

A Fascist Baby Hawk in Nuremberg: Five Swedish Fascists’ Road Trip to the Fourth Nazi Party Congress—and the Socialization of a Nazi MindJournal for the Study of Radicalism.

Kontakt:

Victor Lundberg, docent i historia vid Malmö universitet, victor.lundberg@mau.se

Fotnot:

Victor Lundberg har tidigare skrivit en bok om den nazistiska Lindholmsrörelsen, ”En idé större än döden: En fascistisk arbetarrörelse i Sverige 1933-1945”.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera