Tema

Följ när BepiColombo skjuts upp mot Merkurius

Tidig morgon den 20 oktober, 03:45 svensk tid, åker den europeiska och japanska rymdfarkosten BepiColombo iväg från Kourou i Franska Guiana, för att utforska Merkurius och dess magnetosfär.

Under den sju år långa resan till Merkurius, som är den minsta och minst utforskade i det inre solsystemet, flyger BepiColombo förbi jorden en gång, Venus två gånger och Merkurius sex gånger innan farkosten går in i omloppsbana runt planeten. Väl framme år 2025 går de två olika satelliterna in i separata banor.

Uppskjutningen går att följa i direktsändning på webben: Watch the BepiColombo launch:

Ombord på de två satelliter som rymdfarkosten består av, finns tre instrument som Institutet för rymdfysik, IRF, varit med och tagit fram:

• Ett på den europeiska satelliten Mercury Planetary Orbiter (MPO) med uppdraget att utforska planeten
  • två på den japanska satelliten Mio, (Mercury Magnetospheric Orbiter, MMO) som ska utforska dess magnetosfär.

– Jondetektorn kommer att mäta de laddade partiklar från solvinden som träffar Merkurius yta. När det sker frigörs atomer som blir en del av Merkurius nästan obefintliga atmosfär, säger professor Stas Barabash vid IRF i Kiruna.

– Med det andra instrumentet kan vi mäta de atomer som frigörs från ytan. Instrumenten kompletterar varandra och ger oss en bild av hur solvinden bidrar till att Merkurius har en tunn atmosfär och hur den påverkas av solvinden.

Material som håller nära solen
En stor utmaning med mission Merkurius är närheten till solen och dess påverkan på det material som använts för att bygga rymdfarkosten och instrumenten.

– Instrumentet ska sitta på trådbommar som fälls ut i omloppsbana runt planeten och sfäriska sonder ska bland annat mäta den elektriska potentialen som är av betydelse för att utröna hur solvinden påverkar Merkurius rymdomgivningar och dess effekt på planetens yta, säger docent Jan-Erik Wahlund vid IRF i Uppsala.

Vem ansvarar för vad på BepiColombo:

• På MPO är IRF:s professor Stas Barabash gemensam huvudexperimentator för det italienska instrumentpaket, Search for Exospheric Refilling and Emitted Natural Abundances, (SERENA). Under Barabash ledning bidrar IRF med jondetektorn Miniature Ion Precipitation Analyzer, (MIPA).
  • På Mio är IRF:s Stas Barabash gemensam huvudexperimentator för det japanska instrumentpaket, Mercury Plasma/Particle Experiment, (MPPE). Under Barabash ledning bidrar IRF med en energetisk neutral analysator, Energetic Neutrals Analyzer, (ENA).
  • På Mio är IRF:s docent Jan-Erik Wahlund gemensam huvudexperimentator för det japanska instrumentpaket, Plasma Wave Investigation (PWI). IRF har, i samarbete med Kungliga Tekniska högskolan, bidragit med utvecklandet av elektronik och sondytor till det elektriska fältinstrumentet Mercury Electric Field In Situ TOol (MEFISTO).

Läs mer om mission till Merkurius

Stas Barabash, professor, IRF i Kiruna, om ENA och MIPA.
stas.barabash@irf.se
Jan-Erik Wahlund, docent, IRF i Uppsala, om bidraget till MEFISTO.
jwe@irfu.se