Artikel från Naturhistoriska riksmuseet

21 mars 2014

Kungsbräken är ett levande fossil

Ett fossil som hittats i Skåne visar att ormbunken kungsbräken ser likadan ut idag som den gjorde på dinosauriernas tid och verkar dessutom ha oförändrat antal kromosomer. Det visar forskning vid Naturhistoriska riksmuseet och Lunds universitet som publiceras i tidskriften Science idag.

För 180 miljoner år sedan begravdes en kungsbräken i aska från ett katastrofalt vulkanutbrott. Ormbunken bevarades nästan ögonblickligen innan nedbrytning hann ske och förkalkades av den vulkaniska askan.

Kungsbräken finns i vilt tillstånd i Sverige och är dessutom en vanlig trädgårdsväxt. Den kallas även för safsa, eller safsabuske.

Fossilet är ett av de mest välbevarade i sitt slag och med mikroskop kan forskarna se enskilda celler, några i celldelningsfasen och till och med cellkärnor och enskilda kromosomer.

Fyndet väcker stor nyfikenhet och forskarna undrar nu vad mer som kan finnas inkapslat i vulkanflödena vid Korsaröd i Skåne.

Läs mer om kungsbräken i virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/osmunda/osmun/osmureg.html