Artikel från Göteborgs universitet

26 maj 2005

Äggvita i urinen kan bero på skador på de minsta blodkärlens yta

Proteiner, eller som det ibland kallas äggvita, i urinen är ett sedan länge känt tecken på njursjukdom. En avhandling från Sahlgrenska akademin visar att en orsak till att njuren släpper igenom för mycket av proteinet albumin till urinen är att ytstrukturer i ett cellager i de minsta blodkärlen är skadade.

Varje dag filtreras hela 180 liter vätska över den filtrationsbarriär som finns mellan blodet och urinen i njuren. Under normala förhållanden släpper barriären bara igenom ytterst små mängder stora och negativt laddade molekyler, samtidigt som vatten och små molekyler i stort sett filtreras fritt. När molekyler som proteinet albumin läcker igenom barriären till urinen tyder detta på njursjukdom.

Filtrationsbarriären består av olika typer av celler. Närmast blodet finns så kallade endotelceller som är täckta av ett negativt laddat geltäcke som kallas glykokalyx. Forskare vid Sahlgrenska akademin har funnit att den negativt laddade glykokalyxen på endotelcellerna är viktig för att proteinet albumin inte ska ta sig igenom barriären.

Fil mag Marie Jeansson har i studierna som ligger till grund för hennes avhandling bland annat studerat filtrationsbarriären på möss där endotelcellernas glykokalyx modifierats och på möss med diabetes. Hon visar för första gången att när vissa komponenter, negativt laddade sockerkedjor, i endotelcellernas glykokalyx tas bort ökar genomsläppligheten av albumin. Hon visar även att det vid diabetes med äggvita i urinen finns en förändring på gennivå av olika komponenter i endotelcellernas glykokalyx.

Marie Jeansson hoppas att det i framtiden kan vara möjligt att när äggvita i urinen uppstått rikta behandling mot endotelcellernas ytstruktur, glykokalyx, för att på så sätt återfå njurens filtrationsbarriär.

– Kunskap om de bakomliggande mekanismerna vid äggvita i urinen är av betydelse för att kunna förbättra behandlingsmetoderna vid njursjukdom, säger Marie Jeansson.

Fortsatt forskning kan i framtiden visa att endotelcellernas glykokalyx inte bara spelar en roll vid njursjukdom i samband med diabetes, utan kanske även vid andra njursjukdomar med äggvita i urinen.

Avhandlingen skriven av:

Fil mag Marie Jeansson, e-post: marie.jeansson@kidney.med.gu.se

Professor Börje Haraldsson, telefon: 031-342 17 01, e-post: borje.haraldsson@kidney.med.gu.se

Avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för fysiologi och farmakologi