Artikel från Uppsala universitet

18 april 2005

Vackra blomster ger hopp om nya cancerläkemedel

Petra Lindholm har under sitt avhandlingsarbete funnit tumörhämmande substanser i viol, fingerborgsblomma, näckros och mistel. En förhoppning är att dessa på sikt kan användas för nya cancerläkemedel. Den 22 april försvarar hon sin avhandling vid Uppsala universitet.

Dagens läkemedel rår inte på alla olika sorters cancer som finns, dessutom utvecklar cancerceller ofta en resistens mot läkemedlets verkningsmekanism. Därför pågår ett kontinuerligt sökande efter nya effektivare substanser med andra egenskaper än befintliga läkemedel.

I naturen finns en enastående mångfald av kemiska substanser som utvecklats under miljontals år av evolutionära processer. Många av dessa har visat sig ha verksamma effekter som läkemedel, och mycket av de senaste årens forskning har inriktat sig mot att finna nya potentiella cancerläkemedel.

Genom ett noga planerat urval av växter baserat på deras systematiska och evolutionära släktskap kan man försäkra sig om en stor bredd med avseende på biologisk och därigenom kemisk diversitet, och på så sätt öka chanserna att hitta nya cytotoxiska föreningar (cellgift).

Petra Lindholm har i sin avhandling undersökt över 100 olika växter och har med hjälp av cytotoxisk testning på både cancercellinjer och patientprover gjort några mycket intressanta fynd.

– Vi har isolerat tumörhämmande substanser från fingerborgsblomma, viol, näckros och mistel. Mycket tyder på att dessa bekämpar tumörceller via andra verkningsmekanismer än de läkemedel som används idag, säger Petra Lindholm.

Dessa upptäckter kan ligga till grund för nya läkemedel eller farmakologiska verktyg.

För mer information: Petra Lindholm, tel. 018-50 65 25, 0736-79 29 77 eller via e-post Petra.Lindholm@fkog.uu.se