Artikel från Formas

25 maj 2004

Jordgubbar till midsommar – även för allergiker?

Kli i munnen och ont i magen drabbar många allergiker när de äter jordgubbar. I en studie som Formas finansierar har forskarna hittat ett protein i jordgubbar som kan ge allergi. Kanske går det att hitta en jordgubbssort med låg halt av proteinet för allergiker.

– Vi har hittat samma allergen i jordgubben som finns i björkpollen, vilket innebär att de som blir allergiska mot jordgubbar också tycks vara allergiska mot björkpollen, säger Cecilia Sundby Emanuelsson, proteinforskare och docent vid Lunds Universitet och projektansvarig.

Först utvecklar kroppen en första allergi mot björkpollen-proteinet genom att särskilda antikroppar bildas. Men sedan kan samma antikroppar fortsätta att reagera mot liknande proteiner, som finns i andra växter, alltså även i bär, frukt och grönsaker som vi äter. Därför kan björkpollenallergiker bli allergiska mot jordgubbar.

– Jordgubbar är en viktig råvara inom livsmedelsindustrin och därför är det bra att ha hittat det här allergenet, vilket gått relativt snabbt tack vare ett samarbete med livsmedelsforskare vid SIK, Institutet för Livsmedel och Bioteknik. Vi ska nu undersöka en mängd olika sorter av jordgubbar, bland annat de vita jordgubbar man redan idag kan köpa, och en röd sort som heter Polka, som vissa allergiker enligt odlarna verkar tåla bättre.

Forskarteamet ska mäta ifall olika jordgubbssorter innehåller olika mängder, eller olika former, av björkpollenallergenet. Genom att bygga upp en databas med olika sorter kan man jämföra olika sortegenskaper vilket är mycket värdefullt för växtförädlarna. Genom att hitta sorter som innehåller mindre av det verksamma allergenet kan man slutligen hitta en jordgubbssort som går bra att äta även för allergiker.

Cecilia Emanuelsson, 046-222 48 72, 070-223 60 61 Cecilia.Emanuelsson@biokem.lu.se