Artikel från Umeå universitet

1 december 2003

Excellent Umeåforskare

Elisabeth Sauer-Eriksson vid Umeå universitet har fått anslaget “excellent forskare” av Vetenskapsrådet. Anslaget ger henne 1,3 miljoner kronor för två år.

I år har totalt 26 forskare fått anslaget “excellenta forskare”. Bidraget ges för tredje året i rad och är en så kallad upptoppning, ett bidrag som ges utöver övriga projektmedel från Vetenskapsrådet. Elisabeth Sauer-Eriksson, docent vid Umeå centrum för molekylär patogenes, har fått anslaget “excellent forskare” inom området medicin tillsammans med sex andra forskare.
– Det här är ett viktigt erkännande som visar att jag ligger rätt till med vår forskning, säger Elisabeth Sauer-Eriksson.

Anslaget som “excellent forskare” grundar sig på det projektbidrag som Elisabeth Sauer-Eriksson fått av Vetenskapsrådet för sin forskning inom strukturbiologi. Projektet har tilldelats cirka 2,2 miljoner kronor under perioden 2004-2006.

Hennes forskargrupp studerar proteinet Transthyretin (TTR) som finns naturligt i plasma. Punktmutationer i TTR kan ge upphov till mutanter, varav en, Val30Met, också är känd som “skelleftesjukan”. Gruppen arbetar med att karakterisera de strukturella förändringar som ligger bakom TTR:s förmåga att felveckas och orsaka sjukdom. Den informationen är viktig för att man ska kunna hitta mediciner som förhindrar att felveckningen av proteinet sker.

Forskarna har även inlett samarbete med en portugisisk och en australiensisk grupp för att försöka karakterisera TTR-protein från andra arter. De har bland annat visat att TTR från fisk inte verkar kunna felvecka sig i samma utsträckning som mänskliga protein. Genom att studera strukturen från fisk och jämföra med strukturen från människa kan man få ledtrådar till vad det är som går snett i den mänskliga varianten.

Elisabeth Sauer-Eriksson kom till Umeå universitet och det nyligen bildade Umeå centrum för molekylär patogenes 1996. Hon disputerade vid Uppsala universitet 1988 inom proteinkristallografi och fortsatte därefter sin forskning under en postdoktorsvistelse vid Oregons universitet i USA. 1993 tilldelades hon regeringens pris för unga lovande forskare.

Elisabeth Sauer-Eriksson, docent vid Umeå centrum för molekylär patogenes