Forskning om utbildning & skola
Hur mycket skärmtid ska barn i förskolan ha? Hur väl rustade är nyexaminerade lärare för verkligheten i skolan? Vad är grit? Och gör mobilförbud att eleverna lär sig bättre? Forskning om skola och utbildning är brett och har många dimensioner.
-
Engagerade lärare viktiga för elevernas trygghet
Lärare som ser men inte ingriper tappar snabbt elevernas förtroende. Det visar en studie bland grundskoleelever. Trygghet, rättvisa och tydliga konsekvenser lyfts fram som avgörande för en fungerande skolmiljö.
-
Tidigare betyg ökar risken för psykisk ohälsa bland flickor
Att få betyg tidigare i skolan kan ha negativa konsekvenser för barns psykiska hälsa, visar en studie från Lunds universitet. Det är framför allt för flickor som risken att drabbas av depression och ångestsyndrom ökar.
-
Elever behöver mer träning i källkritik
Det krävs mer än punktinsatser i digital källkritik för att långsiktigt stärka ungas motståndskraft mot desinformation. Trots olika undervisningsmodeller förbättrades elevernas källkritiska förmåga inte nämnvärt, visar forskning vid Uppsala universitet.
-
Majoritet vill att skolan ska fokusera på demokrati och jämlikhet
En majoritet av svenskarna tycker att skolans viktigaste uppgift är att fostra demokratiska medborgare, visar en studie. Forskare tycker att debatten om skolan behöver bli mer saklig och mindre fixerad vid betyg och konkurrens.
-
Kraftig ökning av väpnade konflikter i världen
Antalet konflikter och krig var rekordmånga under 2024, enligt en rapport från UCDP. Samtidigt har våldet mot civila ökat kraftigt.
-
Lärarens kompetens är viktig för elevernas skolresultat
Hur elever presterar i skolan påverkas mycket av lärarens ämneskompetens och vilka strategier som används i undervisningen, särskilt på mellanstadiet, visar en studie. Dessutom är fördelningen av kompetenta lärare ojämn – vilket bidrar till att skillnader mellan elever växer.
-
Politiska konflikter pressar lärare
När lärare kritiseras för sin undervisning hotas både deras autonomi och skolans demokratiska uppdrag. Det menar forskare bakom en ny studie vid Göteborgs universitet.
-
Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier
Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie.
-
Motiverande samtal kan stärka lärare
Kan motiverande samtal göra skillnad i klassrummet? Enligt en avhandling kan samtalsmetoden bli ett verktyg för att stärka lärarnas självtillit och underlätta sociala relationer i skolan.
-
Data kan höja utbildningskvaliteten i skolan
Skolans värld är full av intressant data – och används den rätt kan den höja utbildningskvaliteten. Men brist på kompetens ställer till problem på vägen.
-
Engelska på skärmen gynnar inte barns språkutveckling
Barn som tittar mycket på engelska program får en sämre språkutveckling på svenska. Även tiden framför skärmen kan påverka ordförråd och grammatik. Det visar en studie som tittat på femåringars konsumtion av digitala medier.
-
Skolan brister i att lära ut digital kompetens
I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens.
-
Pressen att prestera driver studenter till AI
Studenter som använder ChatGPT gör det av olika anledningar – och skälen varierar i olika länder. Forskare tycker att lärosäten borde ta in AI i sina utbildningar.
-
Kraven på universitetslärare har ökat efter pandemin
Efter pandemin förväntas universitetslärare kunna undervisa både på plats och på distans, något som kan påverka undervisningens kvalitet. Nu menar forskare att lärarna behöver få bättre möjlighet att fokusera på undervisningens kärna – innehållet.
-
Dold läroplan styr komvux
Krav på ekonomiska vinster och effektivitet gör att en slags dold läroplan styr undervisningen på komvux. Det visar intervjuer med komvuxlärare som forskare vid Linköpings universitet har gjort.
-
Lågpresterande elever mår allt sämre
Psykisk ohälsa bland unga har ökat de senaste decennierna. Nu visar forskning att elever som misslyckas med skolan är särskilt utsatta. Kopplingen mellan skolmisslyckande och psykisk ohälsa har blivit starkare de senaste åren.