Tema
Samhälle & kultur

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Samhälle & kultur” i kronologisk ordning.

Insatser kan motverka psykisk ohälsa vid aggressivt antisocialt beteende

Barn och unga som har ett aggressivt eller antisocialt beteende löper risk att utveckla långvarig psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet och socialt utanförskap som vuxna. Men insatser för att stärka dem när det gäller ansvarstagande, målmedvetenhet och att självacceptans kan fungera som ett skydd, visar forskning.

Hälsa & medicinSamhälle & kultur

Oddsen för mänskligheten

Kärnvapen? Biologisk krigsföring? Dinosauriernas återkomst? Åtminstone de två första anses vara ytterst allvarliga hot mot mänsklighetens överlevnad. I höst ska en internationell grupp forskare vid Chalmers och Göteborgs universitet undersöka vilka andra hot vi står inför samt hur vi ska överleva dem.

Samhälle & kultur

Bevis för kvinnliga krigare under vikingatiden

Även kvinnor hade höga positioner på slagfältet under vikingatiden. Det visar en ny DNA-undersökning av en vikingatida krigare från Birka som har gjorts av forskare vid Stockholms universitet och Uppsala universitet. Studien är den första i sitt slag som kan visa genetiska bevis för att krigaryrket var öppet för kvinnor under vikingatiden.

Samhälle & kultur

Fel längd på omkörningsfält ökar restiden

För korta – och för långa – omkörningsfält ger längre restid på mötesfria vägar, så kallade 2+1-vägar. Kortast tid tar resan när omkörningsfälten är mellan 1 050 och 1 400 meter långa, enligt de trafiksimuleringar som VTI gjort. En slutsats är att det är rimligt att ifrågasätta framförallt riktigt långa omkörningsfält.

Samhälle & kultur

Tänk till innan du gillar

Brukar du gilla dina vänners inlägg på Facebook? Det är du inte ensam om. Men gillaknappen uttrycker inte bara känslor och det finns anledning att tänka till innan vi gör tummen upp, tycker Eric Snodgrass som forskat om hur tekniken och medierna påverkar våra liv.

Samhälle & kultur

Unga allt sämre på svåra ord

Vet du vad tjänlig, varsko och pådrag betyder? En forskningsstudie från Lunds universitet och Uppsala universitet visar att den här typen av ord har blivit svårare att förstå för unga. De ord som visar en minskning i ordförståelse är framförallt sådana som förekommer i dagspress och i det offentliga samtalet. Ytterst innebär förändringen ett demokratiskt problem, menar forskarna.

Samhälle & kulturUtbildning & skola