Artikel från VTI

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

8 januari 2014

Mobilanvändning på cykeln sänker farten

Cyklister som använder mobil saktar ner farten och flera av dem stannar helt och hållet.

Det finns många åsikter om mobilanvändning i samband med bilkörning och nu tittar även forskare på hur beteendet förändras hos cyklister av att samtidigt hantera en telefon. VTI gör studien på uppdrag av Länsförsäkringar och även om alla resultat inte är klara kan forskarna redan nu se ett visst mönster.

– Vi ser att en del av cyklisterna väljer att stanna helt och hållet för att lösa sina uppgifter, lyssnar man på musik så cyklar man lika fort eller aningen snabbare än om man cyklar utan musik i örat, utför man andra uppgifter med telefonen så saktar man ner, säger Katja Kircher, forskare på VTI.

Det finns också skillnader på om cyklisten blir uppringd eller om cyklisten själv väljer att ringa eller sms:a. Studien visar att blickbeteendet beror på om uppgiften kommer utifrån (man blir uppringd eller får sms), eller om man själv initierar uppgiften. I det sistnämnda fallet är det ofta längre och fler blickar till telefonen som är vanliga.

Frågeställningen var hur cyklisterna går tillväga för att lösa uppgifterna, vilka strategier som finns och hur beteendet förändras av att de samtidigt med cyklingen hanterar en telefon.

– Man väljer situationer för att ringa upp samt sms:a där omgivningen är säker, och där man kan tillåta sig långa blickar mot telefonen. Även hastighetsanpassningen ger mer tid för att reagera, säger Katja Kircher.

FAKTA
VTI genomförde studien med 22 unga cyklister som cyklade samma sträcka fem gånger var. På sträckan fick de utföra olika uppgifter med sin mobiltelefon, såsom lyssna på musik, ringa, bli uppringd, sms:a och leta efter information på nätet. Cyklisterna fick göra uppgiften som de ville och det var till exempel tillåtet att sakta in eller stanna helt och hållet. Försökspersonerna använde sin egen telefon och sin egen cykel så att de var vana vid handhavandet. Cyklarna och cyklisterna var instrumenterade med ögontracking-utrustning, kameror samt gps.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera