1. 19 december 2023

Ofrivillig ensamhet går att bryta

Ofrivillig ensamhet påverkar hälsan, och kan kännas extra svår vid stora högtider som jul. Forskarna skiljer på social och emotionell ensamhet. Båda kan brytas, men på lite olika sätt.

2. 26 juni 2023

Nervceller bakom negativa känslor identifierade

Vilka biologiska mekanismer styr negativa känslor? Forskare har hittat ledtrådar genom att studera nervceller som framkallar långvarig stress hos möss.

3. 15 juni 2023

Så laddar du för återhämtning under semestern

Före sommarledigheten hopar sig ofta både arbetsuppgifter och fritidsaktiviteter. Så hur går vi från hög stress till semestervila? Psykologiforskaren Hanna Malmberg Gavelin ger sina bästa tips.

4. 14 juni 2023

Ökad stress bland studenter under pandemin

Coronautbrottet ledde till oro och sämre livskvalitet för universitetsstudenter. Situationen var extra tuff för dem som startade sina studier i början av pandemin.

5. Närbild på nyfödd som ligger och sover.
    25 april 2023

Många utmattade i kvinno- och nyföddhetsvården under pandemin

Utmattning, ett tidigt tecken på utbrändhet, rapporterades under pandemin av nästan en femtedel av tillfrågad personal inom kvinno- och nyföddhetsvård. Det framgår av en studie från Göteborgs universitet.

6. 30 mars 2023

Tipsen som ska få unga chefer att må bättre

Unga chefer är engagerade och ambitiösa, men många mår sämre än sina äldre kollegor. Det visar forskning som resulterat i en guide – med tips för att stötta unga ledare och förebygga psykisk ohälsa.

7. Två kvinnliga studenter framför dator
    23 februari 2023

Plugga i par minskar klyftor mellan studenter

Internationella studenter kan lätt hamna utanför gemenskapen. Men om studenter som inte känner varandra paras ihop kan trivsel och samarbeten bli bättre. Det visar en studie från Chalmers.

8. 24 januari 2023

ASMR – sinnliga ljud som får hjärnan att jubla

Internetfenomenet ASMR har exploderat på Youtube. Men varför får en del behagliga kittlingar eller rysningar – det som ibland kallas ”hjärnorgasm” – av videoklippen med viskande röster och prasslande ljud? Flera förklaringar kan finnas, menar forskare.