1. Havsreptilen kan ha varit sex meter lång och har fyra fenor.
    24 oktober 2023

Havslevande bjässe ledtråd till svanödlornas utveckling

På dinosauriernas tid fanns ett havslevande kräldjur med en rejäl käke och en torpedliknande kropp. Fossil från reptilen visar sig vara den äldsta stora pliosauriern som hittats. Fyndet bidrar till ökad förståelse av svanödlornas utveckling.

2. 14 mars 2023

De urgamla fisködlornas väg till vattnet började tidigt

Fossilfynd från Spetsbergen visar att Ichthyosaurier, eller fisködlor, utvecklades till havslevande reptiler redan före det stora massutdöendet. Det är tidigare än vad forskare hittills har trott.

3. Göktyta sedd från sidan när den sitter på en gren.
    23 augusti 2022

Därför gillar de flesta hackspettar sött – men inte göktytorna

Fåglarna förlorade förmågan att uppfatta sötma under evolutionen. Nu visar en studie att hackspettar har återfått sötsuget. I alla fall de flesta.

4. Sedimentära lager i Junngar-bassängen i Kina.
    5 augusti 2022

Vulkanisk vinter gynnade uppkomsten av dinosaurier

En köldperiod för 201 miljoner år sedan ledde till ett massutdöende av stora reptiler. Men befjädrade dinosaurier inte bara överlevde, utan kunde snabbt växa i antal under tidsperioden jura.

5. Bild från entréhallen på Naturhistoriska museet i London där människor samlats runt dinosaurien Dippy.
    21 juni 2022

Så skapade dinosaurien Dippy en proteststorm i England

När Naturhistoriska museet i London meddelade att dinosaurien Dippy skulle flyttas blev det enorma protester. Idéhistorikern Björn Billing har rett ut varför.

6. Dinosaurie försöker fly undan meteoritnedslag vid flod under slutet på kritaperioden.
    25 februari 2022

Våren blev slutet för dinosaurierna

Det var vår i luften när meteoriten som ledde till att dinosaurierna utrotades slog ner på jorden. Det har forskare kommit fram till genom att undersöka ben från fiskar som snabbt mötte döden efter nedslaget.

7. Bergarten kvartsit med rundade gångar som är spår av djur som grävt.
    28 september 2021

Fossila djurspår från “fel” tid fick sin lösning

Hur kan det finnas gångar från djur i kvartsit, när bergarten bildades miljontals år innan det fanns djur på jorden? Nu har forskare från Naturhistoriska rikmuseet löst gåtan.

8. 1 juli 2021

Ny skalbagge funnen i fossilt bajs

Forskare har hittat, klassificerat och namngett en liten utdöd skalbaggsart i fossiliserad spillning. Till sin hjälp hade de en hungrig dinosaurie som svalde dem i mängder för 230 miljoner år sedan.

9. 9 juni 2021

500 miljoner år av meteoritbombardemang kartlagt

Forskare har tidigare trott att meteoritflödet mot jorden varit kopplat till dramatiska kollisioner i asteroidbältet. Men endast en av de 70 stora asteroidkollisioner som ägt rum under de senaste 500 miljoner åren har lett till ett ökat flöde av meteoriter till jorden.

10. 25 februari 2021

Borrkärnor avslöjar detaljer om tiden kring dinosauriernas död

För 66 miljoner år sedan slog en gigantisk himlakropp ned vid Yucatánhalvön och ett enormt eldklot spred sig ur kratern. Analyser av borrkärnor från kratern visar bland annat att jorden förmörkades av dammet, att fotosyntesen upphörde och att dinosaurierna svalt ihjäl.

11. 29 januari 2021

Blommande växter fanns redan på juratiden

Genom att använda nya matematiska modeller och datorsimuleringar på stora register med fossila data har forskare kommit fram till att blommande växter fanns redan på juratiden, vilket är miljontals år tidigare än man hittills trott.

12. 22 oktober 2020

Hot från rymden – en stor smäll

I september 2020 for en asteroid, stor som en minibuss, förbi jorden. Den kunde lika gärna ha krockat med oss. Nya observationer visar att risken för ödesdigra krockar med jordnära asteroider är betydligt större än man tidigare trott.

13. 24 september 2020

IgNobelpris till forskning om alligator på helium

Kognitionsforskaren Stephan Reber är en av forskarna som tilldelas årets IgNobelpris för sin forskning om alligatorers ljud. I en studie från 2015 undersökte man vad som händer om en alligator får andas in helium. Syftet är att ta reda på om krokodildjur har så kallade resonansljud i sin...

14. 7 september 2020

Människan orsak till snabb utrotning av däggdjur

Människans påverkan kan förklara nittiosex procent av alla utdöda däggdjursarter under de senaste drygt hundratusen åren, enligt en nyligen publicerad forskningsstudie.

15. 28 augusti 2020

Avancerad bildteknik visar dinosaurieungen i sitt ägg

Med hjälp av avancerad visualiseringsteknik har forskare från bland annat Uppsala universitet kunnat ge en glimt av hur en långhalsad dinosauriebaby såg ut inuti sitt ägg före kläckning: Ögonen är enorma och riktade framåt, nosen är kort och överdelen på huvudet runt och välvt.

16. 24 april 2020

Första fossila grodan på Antarktis

Forskare har hittat en fossil groda på Antarktis. Släktingar till grodan lever i dagens Sydamerika och Australien och fyndet bekräftar att dessa groddjur utvecklats gemensamt på superkontinenten Gondwana.