1. Man injicerar läkemedel i magen.
    10 april 2024

Diabetesmedicin ökar inte risken för cancer i sköldkörteln

Allt fler använder läkemedel med GLP-1-analoger mot diabetes och fetma, men farhågor har funnits att de kan öka risken för sköldkörtelcancer. Men enligt en stor studie från Karolinska institutet finns ingen koppling till cancerformen.

2. Man äter popcorn i tevesoffa.
    5 mars 2024

Epigenetiska förändringar kan orsaka typ 2-diabetes

En studie ger ökat stöd för att epigenetiska förändringar kan bidra till typ 2-diabetes. Forskarna hoppas nu kunna utveckla metoder för att förebygga sjukdomen.

3. 26 februari 2024

Protein skyddar celler som producerar insulin

Ett protein i kroppens immunförsvar kan skydda insulinproducerande celler från att inflammeras och dö. Forskare hoppas att kunskapen på sikt kan förbättra behandling av diabetes.

4. Man håller i en injektionspenna
    20 februari 2024

Diabetesmedicin tycks minska risken för svår leversjukdom

Läkemedel som Ozempic kopplas till minskad risk att utveckla skrumplever och levercancer hos personer med typ 2-diabetes och kronisk leversjukdom. Det visar en studie.

5. Makrofager angriper bakterier
    14 februari 2024

Störd cellfunktion bakom typ 2-diabetes vid fetma

Störd funktion hos kroppens städarceller kan vara en del av förklaringen till att vissa med fetma drabbas av typ 2-diabetes, men andra inte. Det visar en studie.

6. Makrofager angriper bakterier
    14 februari 2024

Störd cellfunktion bakom typ 2-diabetes vid fetma

7. Flicka med vintermössa dricker ett stort glas vatten.
    13 februari 2024

Några extra glas vatten per dag kan göra skillnad

Vätskebrist skulle kunna förklara varför en rad allvarliga sjukdomar är vanligare just på vintern när vi dricker mindre vatten. Forskare undersöker nu om man kan minska risken för bland annat diabetes och havandeskapsförgiftning bara genom att dricka vanligt vatten.

8. Leende man med mörkt hår och blå tröja kramar hund, utomhus. Hunden och mannen tittar på varandra.
    31 januari 2024

Hundägare är inte friskare än andra vid typ 2-diabetes

Att ha hund tycks inte vara en hälsofördel, överlag, vid typ 2-diabetes. Det visar en ny studie. Hundägare har snarare sämre värden och behandlingsresultat än icke-hundägare. Ett lite överraskande resultat, enligt forskarna själva.

9. Kvinna med insulinpump kontrollerar sina värden i en app.
    22 december 2023

Måttlig lågkolhydratkost har fördelar vid typ 1-diabetes

Måttlig lågkolhydratkost vid typ 1-diabetes hos vuxna har fördelar jämfört med traditionell kost. Medelnivån på blodsockret sänks och tiden per dygn med bra värden ökar, visar en studie.

10. Kvinna med rosa tröja håller graviditetstest i händerna.
    13 december 2023

Nya diabetesmediciner ökar inte risken för fosterskador

Nyare läkemedel som används vid behandling av diabetes typ 2, men även för viktminskning, tycks inte innebära någon förhöjd risk för fosterskador. Det visar en stor internationell studie.

11. Närbild på öga
    23 oktober 2023

Chip i ögat ska hålla koll på diabetes

Forskare har utvecklat en medicinsk mikroenhet, ett chip, som kan placeras i ögat. Tekniken öppnar för cellbaserad behandling av diabetes.

12. 22 september 2023

Koppling mellan virus och barndiabetes stärks

Små barn som har en genetisk risk för typ 1-diabetes är särskilt känsliga för vissa virusinfektioner. Det visar en studie som gjorts under coronapandemin.

13. 18 augusti 2023

Fetmaoperation ger kort effekt på ämnesomsättningen

Fetmakirurgi påverkar ämnesomsättningen positivt, men effekten försvinner snabbt. Redan efter ett år är metaboliter och fetter ungefär på samma nivå som före operationen.

14. Hand på träbord håller om foten till ett glas rött vin.
    9 juni 2023

Diabetes- och fetmaläkemedel verkar dämpa alkoholsug

Ett läkemedel som används vid diabetes typ 2 och fetma skulle även kunna vara effektivt vid alkoholberoende, enligt en studie på råttor.

15. Arm i krycka, hand håller i handtaget. Liten del av kropp syns, rosa tröja och rutigt plagg nedanför. Vit tegelvägg i bakgrunden.
    7 juni 2023

Medelålders och äldre med autism får oftare skador och sjukdomar

Äldre och medelålders autistiska personer löper en kraftigt ökad risk för skador och flera fysiska åkommor som typ 2-diabetes, blodbrist, hjärtsvikt och KOL. Det framgår av en studie från Karolinska Institutet.

16. En grå läkemedelskarta med fyra bruna tabletter, mot mörk bakgrund.
    4 maj 2023

Potensmedel gav bättre långtidssocker vid typ 2-diabetes

I en studie fick ett litet antal patienter med typ 2-diabetes markant bättre långtidssocker när de behandlades med hög dos av ett potensmedel.