1. Flicka med vintermössa dricker ett stort glas vatten.
    13 februari 2024

Några extra glas vatten per dag kan göra skillnad

Vätskebrist skulle kunna förklara varför en rad allvarliga sjukdomar är vanligare just på vintern när vi dricker mindre vatten. Forskare undersöker nu om man kan minska risken för bland annat diabetes och havandeskapsförgiftning bara genom att dricka vanligt vatten.

2. En grå läkemedelskarta med fyra bruna tabletter, mot mörk bakgrund.
    4 maj 2023

Potensmedel gav bättre långtidssocker vid typ 2-diabetes

I en studie fick ett litet antal patienter med typ 2-diabetes markant bättre långtidssocker när de behandlades med hög dos av ett potensmedel.

3. 28 mars 2023

Genetisk profil styr risk för diabetes vid fetma

Typ 2-diabetes är vanligt bland personer som lider av fetma, men det finns undantag. Forskare har nu identifierat två olika fetmaprofiler, där den genetiska risken för följdsjukdomar som diabetes skiljer sig åt.

4. Man med en insulinspruta
    7 februari 2023

Hormonsystemet kan ge nya svar om diabetes

Hur mycket vatten behöver vi dricka för att vi ska hålla oss friska? Vilken effekt får olika dieter på ämnesomsättningen? Studier av olika hormoner i kroppen kan bidra till att utveckla mer individanpassade behandlingar och kostråd för att minska risken för fetma och typ 2-diabetes.

5. 30 november 2021

Normalt blodsocker sänker cancerrisken vid fetma och diabetes typ 2

Varaktig viktminskning tycks i sig skydda mot cancer, men med bra glukoskontroll blir antalet cancerfall radikalt färre. Det visar en studie från Göteborgs universitet.

6. 23 november 2021

Därför får bara ena tvillingen typ 2-diabetes

En tvilling kan vara sjuk i typ-2 diabetes, medan den andra tvillingen inte utvecklar sjukdomen. Skillnader i genernas aktivitet kan vara förklaringen.

7. 15 november 2021

Blodprov förutspår typ 2-diabetes flera år före diagnos

Ett visst protein i blodet kan förutse typ 2-diabetes upp till nitton år innan symtomen visar sig. Det visar en stor studie ledd från Lunds universitet.

8. 12 oktober 2021

Svag koppling till demens vid välkontrollerad diabetes

Den som har diabetes typ 2 löper ökad risk att utveckla en demenssjukdom, det är känt sedan tidigare. En ny studie visar att det framför allt gäller dåligt kontrollerad diabetes.