Tema

Artikelarkiv (Covid-19)

Är vi immuna nu?

Covid-19 ökar i Europa trots hög vaccinationsgrad. Ingen blir fullständigt immun, säger forskare. Men forskning visar också att genomgången covid och en eller två vaccindoser ger det bästa skyddet mot att bli sjuk.

Bra kondition skydd mot svår covid-19

God kondition ger lägre risk att bli allvarligt sjuk i covid-19. Det visar en studie baserad på 280 000 deltagare. Fördelarna med god kondition gäller speciellt personer med fetma och högt blodtryck.

Covid-19-immunitet hos unga vuxna kartlagd

Drygt en fjärdedel ovaccinerade unga vuxna hade antikroppar, visar en kartläggning av immunitet mot covid-19. Unga som varit sjuka i covid-19 hade däremot färre så kallade minnesceller i immunförsvaret än äldre som genomgått infektion. Nu fortsätter forskare att studera långtidssymtom hos unga, och hur vaccination påverkar immuniteten.

Storsatsning på snabbare vaccin

Covid-19 -vaccinerna var ett undantag, i vanliga fall tar det mer än tio år att få fram ett nytt vaccin. EU och läkemedelsindustrin storsatsar nu på att snabba på framtagningen även av andra nya vaccin – bland annat mot sexuellt överförbara sjukdomar.

Hälsa & medicin