Tema

Artikelarkiv

Så åldras musklerna

I takt med att vi åldras försämras funktionen hos våra muskler. En studie från Karolinska Institutet visar hur ett oväntat högt antal mutationer i musklernas stamceller försämrar cellernas reparationsförmåga. Upptäckten kan leda till läkemedel som bygger starkare muskler även i högre åldrar.

Hälsa & medicinNatur & teknik

Att försvara en terrorist

Under veckan har den terrormisstänkte Rakhmat Akilov själv berättat i rätten om attacken på Drottninggatan i Stockholm då fem personer miste livet. Lisa Flower, emotionssociolog, har tittat närmare på hur försvarsadvokater förhåller sig till allvarliga brott och hur de hanterar sina känslor i rättssalen.

Samhälle & kultur

Musikens makt i kulturpolitiken

Hur hänger musik ihop med kulturpolitik och plats? Genom att studera hur musicerandet i Dalarna organiseras kan vi se hur kulturpolitiska termer definieras och används för att forma, upprätthålla och ifrågasätta såväl villkor för musikskapande som bilden av Dalarna.

Samhälle & kultur

Mer mikroplast från kläderna än maten

Den exponering av mikroplast som vi utsätts för i omgivningen kan vara mycket högre än den vi får genom föda och dricksvatten. En studie vid Göteborgs universitet visade att exponeringen för mikroplaster var 40 miljoner gånger högre genom andra exponeringsvägar än via födan.

Miljö

Mikroalg berikar mat

Algen Dunaliella salina klarar av att växa i några av jordens tuffaste miljöer där inget annat växer, från saltgruvor i Antarktis till saltslätter i tropikerna. Den odlas i dagsläget kommersiellt för dess höga innehåll av antioxidanten betakaroten. Den kan användas i allt från att proteinberika livsmedel som fiskkorv eller glutenfritt bröd till att tillföra antioxidanter och färg till drycker som yoghurt.

Hälsa & medicinMiljö

Nyfödda med låg vikt behöver järntillskott

Barn som väger under två och ett halvt kilo vid födelsen löper risk att bli fortsatt underviktiga. De kan senare i livet få såväl kognitiva svårigheter som diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Ett tidigt tillskott av järn verkar dock kunna ge ett visst skydd. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.

Hälsa & medicin

Ett steg närmare kvantdatorn

Med sin okänslighet för störningar skulle så kallade majoranapartiklar kunna bli stabila byggstenar i en kvantdator. Problemet är att de enbart uppträder under mycket speciella omständigheter. Nu har forskare lyckats tillverka en komponent som visar tydliga tecken på att husera de eftersökta partiklarna.

Natur & teknik

Daggmaskar som ekologiska värstingar

I Nordamerika är spridningen av europeiska daggmaskar ett vedertaget miljöproblem. De har visat sig kapabla att förändra hela skogsekosystem. Den svenska synen på daggmasken som idel jordförbättrare kan behöva ändras, menar forskare vid Umeå universitet. Daggmaskar som hör hemma i trädgården har visat sig överleva och sprider sig nu i skyddade nationalparksområden längst i norr.

MiljöNatur & teknik