Tema

Artikelarkiv

Stor del av svensk järnmalm bildades i vulkaniska processer

Järnmalm av kirunatyp utgör den största delen av Europas järnmalmsproduktion men  hur denna malm en gång bildades har forskarna inte varit överens om. Nu presenterar forskare från Uppsala universitet, tillsammans med internationella kollegor, nya resultat som visar att den största delen av järnmalmen måste vara bildad av magmatiska processer i höga temperaturer.

Natur & teknik

Första bilden av ett svart hål

Den allra första bilden av ett svart hål har pusslats ihop av ett nätverk av teleskop över hela planeten. Bilden visar ett svart hål i centrum av Messier 87, en massiv elliptisk galax i Virgohopen, som är en galaxhop i Jungfruns stjärnbild. Det svarta hålet finns på 55 miljoner ljusårs avstånd från jorden och har en massa som är 6,5 miljarder gånger större än solens.

Natur & teknik

Plast gör världens snabbaste vätgassensor möjlig

Vätgas är en ren och förnybar energibärare, som kan driva bilar som bara släpper ut vatten. Problemet är att vätgasen är mycket brandfarlig när den blandas med luft. Därför krävs supereffektiva detektorer. Forskare från Chalmers har tagit fram den första vätgassensorn i världen som uppnår högt ställda framtida krav för att få användas i vätgasbilar.

Natur & teknik

Bakteriell hjärnhinneinflammation kan behandlas utan antibiotika

I en tid då hotet från antibiotikaresistens blir allt större ökar behovet av nya behandlingsstrategier mot bakterier. Forskare vid Lunds universitet tillsammans med kollegor vid Köpenhamns har hittat en metod som kan ge hopp om en alternativ behandlingsstrategi vid bakteriell hjärnhinneinflammation – en allvarlig infektion som kan leda till sepsis.

Hälsa & medicin

Björnen sover på hemligheter om hälsan

I dagarna lämnar björnarna sina iden, efter sex månader till sängs utan att varken äta, dricka eller kissa. Människor hade snabbt dött under liknande villkor – men björnarna vaknar och mår prima. Just därför är det blåbärsälskande djuret högintressant för forskare.

Natur & teknik

Mindre utsläpp där permafrosten tinar

Utsläpp av växthusgaser från sjöar i västra Sibirien är höga, men kan minska när permafrosten tinar. Uppvärmningen utlöser andra processer som kan motverka negativa effekter. Den nya kunskapen ökar förståelsen för hur klimatkänsliga områden i Arktis svarar på ett varmare klimat.

Miljö