Tema

Artikelarkiv

Så slipper studenter glappet mellan teori och praktik

När studenter får så kallat arbetsintegrerat lärande (AIL) delas utbildningen ofta upp i ”teori” och ”praktik”, på campus- respektive arbetsplats. Men den terminologin skapar ett gap i onödan, menar Ville Björck i en avhandling vid Högskolan Väst. Han föreslår en ”tredje” mötesplats, en hybrid av de olika lärandemiljöerna.

Utbildning & skola

Nationalparkernas besöksmaterial särskiljer människor från naturen

Pandemin har fått många svenskar att bege sig ut i skog och mark och inte minst nationalparkerna har varit välbesökta. Forskare vid Linköpings universitet har studerat besöksinformation om svenska nationalparker och resultatet visar att materialet – kanske motsatt sitt syfte – späder på föreställningen om att människan inte är en del av naturen.

Miljö & klimatSamhälle & kultur

Stjärnor förflyttas genom ”gravitationsknuffar”

De massiva stjärnor som finns i ytterområdena hos många spiralgalaxer har inte bildats där, utan har på grund av gravitationskrafter från andra unga stjärnor, knuffats från de platser där de en gång bildades. Dessa objekt verkar vara så kallade skenstjärnor som flyttat sig till platser där det inte kan bildas några stjärnor alls.

Natur & teknik