Tema

Artikelarkiv

Mediciner förändrar fiskars beteende

Läkemedel som påverkar viktiga signalsystem i hjärnan hos människor gör fiskar djärvare. En studie storspiggar stärker bilden av att signalämnena serotonin och dopamin spelar roll för variationen i beteende mellan individer. Och att läkemedel som hamnar i naturen kan få konsekvenser för djurlivet.

Natur & teknik

Mer om mekanismerna bakom musklernas radarpar

När en muskel aktiveras är det proteinerna myosin och aktin som arbetar. Myosinmolekyler tar tag i aktinmolekyler och drar, likt repdragning, i en process som får energi från cellbränslet ATP. Mohammad Ashikur Rahman, doktorand vid Linnéuniversitetet har granskat den mekaniska aktin- och myosin-processen på molekylärnivå- och lagt grund för hur de bägge proteinerna kan användas inom nanoteknologi.

Hälsa & medicinNatur & teknik

Fetmakirurgi minskade risk för medfödda missbildningar

Barn till kvinnor som genomgick fetmaoperation före graviditeten löpte lägre risk för allvarliga missbildningar än barn till kvinnor med svår fetma vid graviditetens början, visar en studie från Karolinska Institutet och Örebro universitet. Det kan också betyda att viktnedgång och förbättrad blodsockerkontroll kan minska risken för medfödda skador hos barn.

Hälsa & medicin

Testosteron ger idrottskvinnor ökad prestationsförmåga

Det finns ett orsakssamband mellan förhöjda nivåer av manligt könshormon och ökad så kallad aerob kapacitet hos unga kvinnor. Även muskelmassan ökade, men däremot inte muskelstyrkan. Det är resultatet av en studie där forskare undersökt effekten av testosterontillskott hos unga idrottsaktiva kvinnor i en så kallad randomiserad, placebokontrollerad studie.

Hälsa & medicin

Kustmiljön tar stryk av fritidsbåtarna

Fritidsbåtar ger negativa effekter på kustmiljön. Störst skada gör de i grunda, vågskyddade områden, där miljöer med höga naturvärden idag hotas. Men genom att styra bort påverkan från känsliga områden och ändra sättet vi använder och förvarar våra båtar på, går det att göra båtlivet mer hållbart, visar en rapport från Havsmiljöinstitutet.

Miljö & klimat