Tema

Artikelarkiv

Politiker och tjänstemän kluvna till robotar i socialtjänsten

Det omtalade initiativet i Trelleborg att låta robotar besluta om försörjningsstöd upplevs ge snabbare service, ökat fokus på medborgaren och större effektivitet. Samtidigt är politiker och tjänstemän i kommunen kluvna: Den sökande hamnar i en sårbar position och det finns vissa brister i transparens kring vem som tar besluten, visar forskning vid Göteborgs universitet.

Samhälle & kultur

Det gäller att vara frisk om man är sjuk

Sjukförsäkringen är ett av fundamenten i den svenska välfärden, då människor ska känna trygghet när de blir sjukskrivna och inte får lön från sin arbetsgivare. Men för den som är sjuk idag gäller det att vara aktiv i sitt ärende för att allt ska löpa på hos Försäkringskassan. Något som i sig kan betecknas som ett arbete, menar forskare från Uppsala universitet.

Samhälle & kultur

Fossil av steroid visar på liv för 600 miljoner år sen

Fossilerade steroider visar att det fanns svampdjur, som tillhör djurriket, i marina miljöer åtminstone 100 miljoner år före den kambriska explosionen som gav upphov till en mångfald av djurarter och organismer.

Fossilerade steroider visar att det fanns svampdjur, som tillhör djurriket, i marina miljöer åtminstone 100 miljoner år före den kambriska explosionen – som ägde rum för cirka 540 miljoner år sedan. Det nya fyndet stöder tidigare forskning vars slutsatser på sin tid inte godtogs av det vetenskapliga samfundet.

Natur & teknik

Effektivare halkbekämpning med en applikation

Genom rätt åtgärder på rätt plats och i rättan tid, kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns en digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. Systemet är dynamiskt och prognosstyrt, vilket betyder att det både anger var och när halkbekämpningen ska utföras.

Natur & teknikSamhälle & kultur

Själviska gener ligger bakom syskonmord i svampvärlden

Själviska gener är gener som sprids vidare till nästa generation men som inte har någon fördel för individen i stort och kan ibland vara skadliga. Forskare vid Uppsala universitet har för första gången sekvenserat (kartlagt) två stycken själviska gener i mögelsvampen Neurospora intermedia. Två gener som får svampsporer att döda sina syskon.

Natur & teknik

Andedräkten visar hur du mår

Ramin Ghorbani presenterar en ny metod för analys av utandningsluft mätt i realtid, som öppnar upp för snabb bedömning av andningssjukdomar. Han har tittat på friska icke-rökare för att undersöka effekten av exponering för höga halter av kolmonoxid och partiklar från vedeldning.

Hälsa & medicin