Tema

Artikelarkiv

Vattenbrukarens värsta utmaning – var får odlingen ligga?

Komplicerade tillståndskrav och en lagstiftning som inte är uppdaterad är några av de utmaningar som vattenbruksentreprenörer ställs inför, visar forskning från Göteborgs universitet.
– Sverige ska främja utveckling av en hållbar vattenbruksnäring, men vår studie visar att det kan vara ganska långt mellan strategier och verklighet, säger Kristina Snuttan Sundell, forskningsledare

MiljöNatur & teknik

Epigenetiken bakom ökad risk för multipel skleros – och minskad

Trots att våra DNA ser likadana ut hela livet kan våra gener ändå börja uttrycka sig annorlunda och göra att vi insjuknar i sjukdomar som vi har anlag för. Forskare vid Karolinska Institutet har nu upptäckt en ny mekanism för en känd riskgen som triggar igång multipel skleros (MS) genom så kallad epigenetisk reglering. De fann även en skyddande genvariant som minskar risken för MS.

Hälsa & medicin

Effektivare rostskydd ger bättre energisystem

Tekniken för förnybar energi kräver legeringar som tål hög värme utan att korrodera. Forskare på Chalmers har upptäckt hur de skyddande oxidskikten samverkar med vattenånga, och att oxidpartiklarnas storlek påverkar korrosionen. Genombrottet ger en förståelse för nedbrytningsmekanismerna, och kan leda till stora förbättringar inom viktiga teknologier.

MiljöNatur & teknik

Trenden en fredligare värld trots allt

För tredje året i rad minskar antalet döda i organiserat våld i världen, visar nya data från fredsforskare vid Uppsala Universitet. Under 2017 registrerades 90 000 dödsfall vilket är en minskning med hela 32 procent sedan den senaste toppnoteringen 2014. Syrien är det land där skillnaden är som störst.

Samhälle & kultur