Tema

Dagliga arkiv: 3 maj, 2016

Klumpar av felveckat protein kan orsaka nervsjukdomen ALS

Personer med sjukdomen ALS kan ha en genetisk mutation som gör att proteinet SOD1 veckas fel och klumpar sig i hjärnan och ryggmärgens motoriska nervceller. Forskare vid Umeå universitet har upptäckt att proteinklumparna spred sig snabbt och ledde till ALS när de injicerades i möss. Upptäckten beskrivs i Journal of Clinical Investigation.

Hälsa & medicin

Transplanterade nervceller vid Parkinsons överlever ett kvarts sekel

Allt sedan de första transplantationerna av nervceller på patienter med Parkinsons sjukdom, har frågan varit hur länge de nya cellerna och nervförbindelserna kan överleva och fungera. Nu visar forskning från Lunds universitet att transplanterade nervceller kan överleva i många år och återställa normal dopaminproduktion i hjärnan, trots en pågående sjukdomsprocess.

Hälsa & medicin

Med cellernas skelett i fokus

Ny forskning från Göteborgs universitet bidrar till förståelsen för hur celler får struktur och hur de kan reglera det inre cellulära skelettet som styr strukturen.
− Min forskning bidrar till en ökad förståelse för hur cellerna får sin struktur samt hur cellernas egna skelett kan regleras. Detta är viktigt för att förstå sjukdomar som cancer, där celler får en okontrollerad rörlighet och börjar invadera samt förstöra andra vävnader, säger Andreas Svanström vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet.

Natur & teknik

Yoga som universalmetod i Amelias tidningar

Yoga, meditation och mindfulness. Så vill de stora kvinnotidningarna Amelia, Tara och M-magasin att kvinnor ska lösa sina stressrelaterade problem – för att öka sitt välbefinnande, hitta sin identitet och livsstil. Yoga och meditation står för en fungerande vardagsandlighet som religion inte kan erbjuda.

Samhälle & kultur

Munhälsan bättre än på 80-talet – men tandlossning ökar igen

De två största tandsjukdomarna karies och parodontit (tandlossning) minskade fram till 2008. Därefter ökade antalet individer med parodontit och den positiva utvecklingen för karies stannade av. – Även om munhälsan har förbättras under denna 30-årsperiod ser vi en försämring mellan 2008 och 2013 då det gäller främst tandlossning, säger Kristina Edman vid Uppsala universitet har undersökt munhälsans utveckling över en trettioårsperiod.

Hälsa & medicin

​​​Nya läkemedel mot nervgaser i sikte

Nervgasen sarin orsakar en dödlig överstimulering av nervsystemet. Inom några minuter måste den drabbade behandlas med motgift som häver förgiftningen. I dag publiceras en banbrytande studie i PNAS som i detalj beskriver hur ett sådant läkemedel fungerar. Bakom studien står forskare från Totalförsvarets forskningsinstitut, Umeå universitet och Tyskland.

Hälsa & medicinNatur & teknik