Artikel från Riksbankens Jubileumsfond

24 oktober 2013

Riksbankens Jubileumsfond ger 290 miljoner kronor till humsam-forskning

Riksbankens Jubileumsfond (RJ) beviljar i dag cirka 290 miljoner kronor till forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Genom att därtill öka stödet till internationalisering och open access vill RJ stärka forskarnas konkurrenskraft och handlingsfrihet.

Totalt 61 projekt, varav tre större forskningssatsningar, beviljas anslag. Programmet ”Den genetiska riskinformationens etik för individ och samhälle” leds av professor Mats G. Hansson vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap, Uppsala universitet. De ska analysera de etiska och psykosociala följderna av att fler och fler genetiska data samlas i databaser, samt hitta vägar för beslutsfattare och andra att hantera dessa etiska dilemman.

I ”Varianter på demokrati (V-Dem)”, ska forskarna, under ledning av docent Staffan Lindberg vid Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet, utveckla den första fullständiga teorin om hur demokratiseringen går till.

Docent Anders Götherström, Arkeologiska forskningslaboratoriet vid Stockholms universitet, har fått anslag för programmet ”Atlas över förhistoriska människors genom i Sverige”. Forskarna ska undersöka förhistoriska befolkningsmönster genom genetiska data från 400 förhistoriska individer.

– Vi ser hur humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning allt oftare tangerar naturvetenskapen, gränserna blir allt mer flytande vilket kräver satsningar på tvärvetenskaplig forskning. Årets program är exempel på hur vi stödjer denna utveckling, säger Göran Blomqvist, vd på RJ.

Förutom de större satsningarna beviljas 49 treåriga projektanslag. Ämnesbredden är stor. Allt ifrån projekt om den svenska aborthistorien och ekonomiska aspekter på infertilitet, till matematisk didaktik och förutsättningarna för fackligt samarbete kommer att beforskas.

Göran Blomqvist har på senare tid oroat sig över bristen på svenska forskare inom humaniora och samhällsvetenskap på den internationella scenen.

– I år har vi därför förstärkt anslagen med ett nytt bidrag till internationalisering. Vi anser att det är ytterst viktigt att stödja svenska forskare inom humaniora och samhällsvetenskap så att de får möjlighet att genomföra forskningsvistelser utomlands, bjuda in utländska forskarkolleger eller helt enkelt kunna språkgranska sina manus, säger Göran Blomqvist.

RJ finansierar dessutom projekt som förbättrar forskningens infrastruktur för att därmed underlätta framtida forskning. Sammanlagt 11 infrastrukturprojekt beviljas i år. Bland de dessa kan nämnas digitaliseringen av Gunnar Asplunds samling på Arkitekturmuseet.

Samtliga projekt presenteras på http://anslag.rj.se/sv/ar/2013.