Tema

Skola deltar i spännande forskningsprojekt

Kan solceller att bli en energikälla att räkna med i framtiden? Matte/NO-profilen år 9 på Sandeplanskolan i Höllviken arbetar tillsammans med forskarna vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Under hösten kommer de att tillverka egna solceller, så kallade Grätzelceller som utnyttjar ett färgämne till hjälp för att fånga in solens strålar och omvandla dem till energi. De letar efter färgämnen i naturen som kan fånga in ett så brett spektrum som möjligt av solens strålar. Profilnian på Sandeplan deltar i Nobelmuseets projekt Forskarhjälpen. Elever och lärare är med i ett riktigt forskningsprojekt tillsammans med forskare från KTH och 25 andra utvalda klasser från hela Sverige.

Syftet med Forskarhjälpen är att elever och lärare ska medverka i ett riktigt forskningsprojekt för att få en bättre förståelse för vad forskning egentligen innebär och samtidigt genom sina insatser bidra till riktig forskning. Projektet leds av Nobelmuseet i samarbete med KTH och finansieras av Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Lättare sagt än gjort
Tillgång till ren och billig energi är på väg att bli en av mänsklighetens främsta utmaningar. Många alternativ till förnybar energi diskuteras, men inget kan mäta sig med solljus. Mindre än en timmes solljus som träffar jordens yta är tillräckligt för att täcka hela världens årliga energibehov.

– Kan vi bara på ett ekonomiskt, miljömässigt hållbart och effektivt sätt fånga in en liten del av detta solljus och omvandla till elektricitet eller energirika molekyler så är problemet löst – men detta är lättare sagt än gjort, säger professor Lars Kloo.

Befintliga tekniker för att omvandla solens strålning är idag ännu dyra, ineffektiva eller miljömässigt tveksamma, men ny solcellsteknik är under utveckling. Det är här elevernas forskning kommer in – att göra ännu effektivare solceller.

Projektet kommer att pågå till december 2013, och den klass (representerad av två elever) som då gör den bästa presentationen av sitt arbete i form av en affisch, bjuds in till utdelningen av Nobelpriset i Konserthuset i Stockholm.

Skola deltar i spännande forskningsprojekt