Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

Örebroforskning prisas

2011-05-12 Pressmeddelande från Örebro universitet
I många u-länder ser studenterna lärarna som auktoriteter vars kunskap de ska memorera utan att ifrågasätta. Annika Andersson visar i sin doktorsavhandling vid Örebro universitet hur informations- och kommunikationsteknik kan användas för att istället uppmuntra studenter att lära sig tänka kritiskt. Nu tilldelas hon Börje Langforspriset för bästa doktorsavhandling i informatik 2009-2010.
Svenska informationssystem akademin, SISA, delar för första gången ut Börje Langeforspriset till den bästa doktorsavhandlingen inom sina ämnesområden - informatik, informationssystem, data- & systemvetenskap eller motsvarande. Juryn gav Annika Andersson, forskare i informatik vid Örebro universitet, priset med motiveringen att avhandlingen var samhällsrelevant och välskriven med intressant empiri.

Hennes avhandling beskriver hur studenter i många u-länder ser läraren som en auktoritet som lär ut kunskap medan de själva är passiva mottagare. Ju bättre studenterna är på att memorera och återge det som läraren sagt desto högre betyg får de.

– Om de istället lär sig tänka kritiskt har de bättre förutsättningar att förändra det samhälle de lever i. Jag har insett att det är en svår utmaning för studenter att förändra sitt sedan barnsben inövade lärbeteende men jag har också sett hur informations- och kommunikationsteknik kan underlätta denna övergång, säger Annika Andersson.

Hennes forskning visar att det är lättare för studenter att börja kommunicera med lärare och andra studenter när de kan göra detta via e-post, sms eller olika diskussionsforum. Dessutom börjar studenterna ifrågasätta vad läraren säger när de får tillgång till en rad olika informationskällor via internet.

– Det har varit spännande att få höra studenters reaktioner när de till exempel upptäcker att det finns olika historiebeskrivningar av samma konflikt. Eller när de vågar ifrågasätta vad läraren säger på en lektion eftersom de har läst något som inte stämmer överens med det på internet.

– Självklart är det otroligt hedrande att få detta pris – dels för att det visar att min avhandling har gjort skillnad i samhället eftersom det var ett av kriterierna. Dessutom kommer avhandlingen att vara en mall för framtida informatikavhandlingar i Sverige för vad som utgör god kvalitet. Det känns både roligt och läskigt.

SISA har inrättat priset för att uppmuntra en fortsatt god forskning men organisationen vill också hedra Börje Langefors, som var en pionjär inom IT och skapare av ämnet informatik. Han var den förste IT-professorn i Sverige och en av de första i världen. Han bidrog till att placera Sverige på den internationella IT-kartan och han pekade särskilt på användarens betydelse vid databehandling.

KONTAKT
För mer information kontakta: Annika Andersson: 019-303382, annika.andersson@oru.se, 0739-192417
Arkiv

Nyheter

    1. Mer kadmium i våra njurar - skaderisken ändå lägre
      17 aprGöteborgs universitet
    2. Diabetesutbildning för livet
      16 aprLunds universitet
    3. Massdöd bland djur kan undersökas med ny metod
      16 aprGöteborgs universitet
    4. Effektiva produktionssystem för flerbostadshus
      16 aprLinköpings universitet
    5. Värdet av praktisk kunskap inom socialt arbete bör öka
      16 aprÖrebro universitet
    1. Forskare transplanterar odlad matstrupe
      16 aprKarolinska Institutet
    2. Leva som vi lär: Om hållbar konsumtion
      15 aprStockholms universitet
    3. Bättre webbsidor får oss att köpa mer
      15 aprUppsala universitet
    4. Nya arbetsprocesser och teknik förändrade byggindustrin
      14 aprGöteborgs universitet
    5. Akupunktur och samtal effektivt vid stressrelaterad psykisk ohälsa
      14 aprGöteborgs universitet
    1. Lösenord på nätet är ofta svagare än vad användarna tror
      14 aprBlekinge Tekniska Högskola
    2. Koldioxid har dubbla roller i fotosyntesen
      14 aprUmeå universitet
    3. Flera perspektiv måste mötas gällande begreppet arbetsförmåga
      14 aprHögskolan i Jönköping
    4. “Stadsplaneringsdebatten i Sverige är oinformerad”
      11 aprHögskolan i Jönköping
    5. Dålig härmning kan ge framgång
      11 aprStockholms universitet
Arkiv

Forskarporträtt

    1. "Jag vill känna att jag har gjort skillnad"
      14 oktMälardalens högskola
    2. IT-pussel för ett hållbart samhälle
      26 sepÖrebro universitet
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.