Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

Är forskarna överens?

Ill: Helena Bergendahl

Bedömningsforskningen spänner numera över så många vetenskapliga fält att det är svårt att svara enkelt på en sådan fråga. Svaren på frågorna i detta tema visar att det finns olika uppfattningar i flera viktiga frågor. Man kan vidare titta på några aktuella teman kring bedömning där det både finns samsyn och divergens i uppfattningar.

Få forskare, oavsett, disciplin skulle ifrågasätta att bedömning, använt på rätt sätt, kan främja  lärande och kunskapsutveckling. Dock finns en diskussion om storleken på effekterna av till exempel formativ bedömning. Det finns också internationell forskning som intresserar sig för vilka lärande effekter bedömningar av mer summativ karaktär kan ha. Det innebär dock inte att andra bedömningsformer avfärdas, det handlar då mer om olika forskningsintressen.

Som genomgången ovan visade finns också något divergerade uppfattningar kring om vilka grupper som gynnas respektive missgynnas av betyg. Dessa skillnader i uppfattningar beror nog delvis på vad man har haft för empiriskt underlag i sina studier.

En tvistefråga inom forskningen om bedömning rör likvärdighet. Få forskare skulle hävda att vi inte har en likvärdighetsproblematik kopplad till betygen. Skiljelinjen går här framförallt mellan hur betygsättningen kan bli mer likvärdig. Möjligen kan dessa skiljelinjer kopplas tillbaka till vilka vetenskapliga perspektiv forskarna har.

Något förenklat kan man säga att forskare med en pedagogisk akademisk hemvist mer ser att likvärdighet kan nås genom att professionen får möjlighet att utveckla sin bedömningskompetens. Tanken här är att lärare genom samtal med varandra och genom utbildning kan nå en samsyn kring hur bedömningar ska genomföras.  Om vi får för stor styrning från staten riskerar lärarnas bedömningskompetens att minska. 

I Sverige har framförallt nationalekonomer betonat behovet av institutionella förändringar gällande ramverken kring de nationella proven som ett sätt att öka likvärdigheten.  I nuläget tycks frågan om likvärdighet bli allt viktigare, inte minst som ett resultat av att betygsättningen kopplas till skolmarknaden. 
 
Tillfrågad expert: Johan Samuelsson, lektor i historia, Karlstad universitet 

Referenser

Tema Bedömning är producerat av Anna Sandström, redaktör på forskning.se.
Vetenskaplig faktagranskning: Johan Samuelssonöppnas i nytt fönster, lektor i historia vid Karlstad universitet.
Temat är en samproduktion mellan Skolverket - Forskning för skolan och forskning.se.

Illustrationer: Helena Bergendahl

Publicerad 2011-09-28

Mest lästa teman

Arkiv

Nyheter

    1. Mer kadmium i våra njurar - skaderisken ändå lägre
      17 aprGöteborgs universitet
    2. Diabetesutbildning för livet
      16 aprLunds universitet
    3. Massdöd bland djur kan undersökas med ny metod
      16 aprGöteborgs universitet
    4. Effektiva produktionssystem för flerbostadshus
      16 aprLinköpings universitet
    5. Värdet av praktisk kunskap inom socialt arbete bör öka
      16 aprÖrebro universitet
    1. Forskare transplanterar odlad matstrupe
      16 aprKarolinska Institutet
    2. Leva som vi lär: Om hållbar konsumtion
      15 aprStockholms universitet
    3. Bättre webbsidor får oss att köpa mer
      15 aprUppsala universitet
    4. Nya arbetsprocesser och teknik förändrade byggindustrin
      14 aprGöteborgs universitet
    5. Akupunktur och samtal effektivt vid stressrelaterad psykisk ohälsa
      14 aprGöteborgs universitet
    1. Lösenord på nätet är ofta svagare än vad användarna tror
      14 aprBlekinge Tekniska Högskola
    2. Koldioxid har dubbla roller i fotosyntesen
      14 aprUmeå universitet
    3. Flera perspektiv måste mötas gällande begreppet arbetsförmåga
      14 aprHögskolan i Jönköping
    4. “Stadsplaneringsdebatten i Sverige är oinformerad”
      11 aprHögskolan i Jönköping
    5. Dålig härmning kan ge framgång
      11 aprStockholms universitet
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.