Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

Är forskarna överens?

Ill: Helena Bergendahl

Bedömningsforskningen spänner numera över så många vetenskapliga fält att det är svårt att svara enkelt på en sådan fråga. Svaren på frågorna i detta tema visar att det finns olika uppfattningar i flera viktiga frågor. Man kan vidare titta på några aktuella teman kring bedömning där det både finns samsyn och divergens i uppfattningar.

Få forskare, oavsett, disciplin skulle ifrågasätta att bedömning, använt på rätt sätt, kan främja  lärande och kunskapsutveckling. Dock finns en diskussion om storleken på effekterna av till exempel formativ bedömning. Det finns också internationell forskning som intresserar sig för vilka lärande effekter bedömningar av mer summativ karaktär kan ha. Det innebär dock inte att andra bedömningsformer avfärdas, det handlar då mer om olika forskningsintressen.

Som genomgången ovan visade finns också något divergerade uppfattningar kring om vilka grupper som gynnas respektive missgynnas av betyg. Dessa skillnader i uppfattningar beror nog delvis på vad man har haft för empiriskt underlag i sina studier.

En tvistefråga inom forskningen om bedömning rör likvärdighet. Få forskare skulle hävda att vi inte har en likvärdighetsproblematik kopplad till betygen. Skiljelinjen går här framförallt mellan hur betygsättningen kan bli mer likvärdig. Möjligen kan dessa skiljelinjer kopplas tillbaka till vilka vetenskapliga perspektiv forskarna har.

Något förenklat kan man säga att forskare med en pedagogisk akademisk hemvist mer ser att likvärdighet kan nås genom att professionen får möjlighet att utveckla sin bedömningskompetens. Tanken här är att lärare genom samtal med varandra och genom utbildning kan nå en samsyn kring hur bedömningar ska genomföras.  Om vi får för stor styrning från staten riskerar lärarnas bedömningskompetens att minska. 

I Sverige har framförallt nationalekonomer betonat behovet av institutionella förändringar gällande ramverken kring de nationella proven som ett sätt att öka likvärdigheten.  I nuläget tycks frågan om likvärdighet bli allt viktigare, inte minst som ett resultat av att betygsättningen kopplas till skolmarknaden. 
 
Tillfrågad expert: Johan Samuelsson, lektor i historia, Karlstad universitet 

Referenser

Tema Bedömning är producerat av Anna Sandström, redaktör på forskning.se.
Vetenskaplig faktagranskning: Johan Samuelssonöppnas i nytt fönster, lektor i historia vid Karlstad universitet.
Temat är en samproduktion mellan Skolverket - Forskning för skolan och forskning.se.

Illustrationer: Helena Bergendahl

Publicerad 2011-09-28

Mest lästa teman

Arkiv

Nyheter

    1. Enkelt utandningsprov förbättrar för astmapatienter
      23 aprKarolinska Institutet
    2. Informationsutbyte – grundbult för tvärvetenskap
      23 aprHögskolan i Borås
    3. Effektivare rekryteringar genom större lyhördhet för forskning
      23 aprStockholms universitet
    4. Svårt beräkna mjölkkornas klimatpåverkan, men det finns motåtgärder
      23 aprSLU
    5. Svenska TV-producenter studerade i avhandling
      23 aprUppsala universitet
    1. Stressade kor ökar olycksrisken
      22 aprSLU
    2. Att vara ensamstående mamma gör inte kvinnor olyckliga
      22 aprUmeå universitet
    3. Mag-tarmkanalens insida ”bara” som 1 rum och kök
      22 aprGöteborgs universitet
    4. Mekaniskt tryck ger växtceller form
      22 aprLunds universitet
    5. Efterlängtad metod för läkemedelsforskning
      22 aprUppsala universitet
    1. Hoppas reducera dödligheten i malaria
      22 aprKTH (Kungliga Tekniska högskolan)
    2. Höftsjukdomen Legg-Calvé-Perthes ökar risken för andra sjukdomar
      22 aprUppsala universitet
    3. Mer kadmium i våra njurar - skaderisken ändå lägre
      17 aprGöteborgs universitet
    4. Diabetesutbildning för livet
      16 aprLunds universitet
    5. Massdöd bland djur kan undersökas med ny metod
      16 aprGöteborgs universitet
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.