Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

VTI deltar i Testsite E18

2012-05-03 Pressmeddelande från VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut
Tack vare VTI:s kunskaper i vägkonstruktion och kunnande i mätteknik kommer institutet att arbeta tillsammans med Trafikverket, KTH och SMHI i Sveriges första, och enda, permanenta vägforskningsstation Testsite E18.
– Vår del i Testsite E18 innebär att vi har åtta sensorer i vägbanan som mäter temperatur, vattenhalt och elektrisk konduktivitet i vägen. Vi har även en tjälstav placerad i vägen för att mäta temperaturen på flera punkter på djupet, berättar Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI.

– Dessutom bidrar VTI med utrustning för styrning och insamling av mätdata samt kvalitetskontroll och aggregering av insamlad data, kompletterar forskningsingenjör Håkan Wilhelmsson, VTI.

Forskningsresultat som man kommer fram till genom Testsite E18 ska leda till mindre salt på vägarna och större förståelse för vad olika insatser får för konsekvenser i naturen och för grundvattnet.

Syftet är att påverka miljön så lite som möjligt och skapa ett hållbart samhälle. Testsite E18 ska kunna ge svar bland annat på frågor som hur klimatförändringarna påverkar en väg, om grundvattnet förorenas av vägvatten och hur man plogar effektivare vintertid. Resultaten ska också ge svar på hur mycket salt en väg behöver och var gränsen går för när naturen påverkas av saltet.

Hos Testsite E18 samlas alla mätningar på ett och samma ställe och mätresultaten levereras i realtid dygnet runt till alla som önskar ta del av dem.

Exempel på mätvärden som samlas in är temperatur, tryck, fukt, salt, ph-värden och turbulens. Vägforskningsstationen ska utgöra en knutpunkt för forskare från olika organisationer och bidra till marknadens utveckling av nya idéer.

– Syftet är att få fram bättre metoder och beslutssystem för att sänka kostnaderna och ge säkrare vägar. Men framför allt ska nya metoder skona miljön genom att saltningen optimeras och miljöeffekterna minimeras, och detta utan att trafiksäkerheten och framkomligheten äventyras, sammanfattar Håkan Carlsson.

KONTAKT
Arkiv

Nyheter

    1. Robot-ubåten Carl är havets drönare
      20 oktKTH (Kungliga Tekniska högskolan)
    2. Kunskap som maktfaktor i global miljöforskning och miljöpolitik
      20 oktExpertsvar
    3. Politiska journalister tvingas bidra till könsstereotyp mediebild
      20 oktSödertörns högskola
    4. Reality-tv som driver med arbetarklassen
      17 oktÖrebro universitet
    5. Bindningsmekanism kan sätta stopp för smittsam ögonsjukdom
      17 oktUmeå universitet
    1. Ljusböjande material underlättar jakten på nya partiklar
      17 oktChalmers tekniska högskola
    2. Dataspel kan få familjer att spara el
      16 oktHandelshögskolan i Stockholm
    3. Rätt tarmbakterier kan hejda åderförkalkning?
      16 oktLunds universitet
    4. Nyupptäckt mekanism i lungornas bakterieförsvar
      16 oktKarolinska Institutet
    5. Oförsäkrade förare orsakar fler trafikolyckor
      16 oktÖrebro universitet
    1. Central mekanism för benstyrka och frakturrisk
      16 oktUmeå universitet
    2. Marginalerna krymper i Sahel
      16 oktLunds universitet
    3. Hörselskadade i arbetslivet påverkas negativt av buller
      15 oktLinkpings universitet
    4. Träning kan förbättra minnet hos 60-åringar
      15 oktKarolinska Institutet
    5. När kungarikena Danmark, Norge och Sverige blev stater
      15 oktStockholms universitet
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.