Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

VTI deltar i Testsite E18

2012-05-03 Pressmeddelande från VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut
Tack vare VTI:s kunskaper i vägkonstruktion och kunnande i mätteknik kommer institutet att arbeta tillsammans med Trafikverket, KTH och SMHI i Sveriges första, och enda, permanenta vägforskningsstation Testsite E18.
– Vår del i Testsite E18 innebär att vi har åtta sensorer i vägbanan som mäter temperatur, vattenhalt och elektrisk konduktivitet i vägen. Vi har även en tjälstav placerad i vägen för att mäta temperaturen på flera punkter på djupet, berättar Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI.

– Dessutom bidrar VTI med utrustning för styrning och insamling av mätdata samt kvalitetskontroll och aggregering av insamlad data, kompletterar forskningsingenjör Håkan Wilhelmsson, VTI.

Forskningsresultat som man kommer fram till genom Testsite E18 ska leda till mindre salt på vägarna och större förståelse för vad olika insatser får för konsekvenser i naturen och för grundvattnet.

Syftet är att påverka miljön så lite som möjligt och skapa ett hållbart samhälle. Testsite E18 ska kunna ge svar bland annat på frågor som hur klimatförändringarna påverkar en väg, om grundvattnet förorenas av vägvatten och hur man plogar effektivare vintertid. Resultaten ska också ge svar på hur mycket salt en väg behöver och var gränsen går för när naturen påverkas av saltet.

Hos Testsite E18 samlas alla mätningar på ett och samma ställe och mätresultaten levereras i realtid dygnet runt till alla som önskar ta del av dem.

Exempel på mätvärden som samlas in är temperatur, tryck, fukt, salt, ph-värden och turbulens. Vägforskningsstationen ska utgöra en knutpunkt för forskare från olika organisationer och bidra till marknadens utveckling av nya idéer.

– Syftet är att få fram bättre metoder och beslutssystem för att sänka kostnaderna och ge säkrare vägar. Men framför allt ska nya metoder skona miljön genom att saltningen optimeras och miljöeffekterna minimeras, och detta utan att trafiksäkerheten och framkomligheten äventyras, sammanfattar Håkan Carlsson.

KONTAKT
Arkiv

Nyheter

    1. Ändrade krav på evidens i medicinsk forskning
      2 julRiksbankens Jubileumsfond
    2. Vi går i takt för att höra bättre
      2 julÖrebro universitet
    3. Klimatanpassning kan drabba utsatta grupper
      2 julLinköpings universitet
    4. Kroppens energiförbränning ökar efter fetmaoperation
      1 julGöteborgs universitet
    5. Restaurerade bäckar behöver 25 år eller mer för att återhämta sig
      30 junUmeå universitet
    1. Lokala initiativ skapar ett hållbart och energismart Hökarängen
      30 junStockholm Environment Institute
    2. ​Trots lyckade valkampanjer svek väljarna
      30 junMittuniversitetet
    3. Låg risk att donatorbarn med genetiska band skaffar barn ihop
      30 junLinköpings universitet
    4. Insulinpump nära halverar risken att dö i hjärtkärlsjukdom
      30 junGöteborgs universitet
    5. Hopp för patienter med svårläkta sår
      30 junKarolinska Institutet
    1. Nya praktiska råd om etablering av energiskog
      29 junSLU
    2. Första ljuset i MAX IV:s systeranläggning Solaris i Polen
      29 junMAX IV laboratoriet
    3. Diabetes dödligare för individer med låg socioekonomisk status
      29 junGöteborgs universitet
    4. Nyckelprotein kan påverka risk för stroke
      26 junGöteborgs universitet
    5. De sänkta hastighetsgränserna sparar 17 liv varje år
      26 junVTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut
Arkiv

Forskarporträtt

    1. En cellmodell som doftar
      10 aprLunds universitet
    1. Forskning för effektivare fredsoperationer
      4 marRiksbankens Jubileumsfond
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.