Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

En inkluderande skola för alla?

2013-01-21 Pressmeddelande från Högskolan i Jönköping
Föreställ dig att inte kunna känna igen dina klasskamrater, eller uttrycket i din lärares ansikte. Är hon glad eller arg på dig? Sådana situationer råkar elever med autismspektrumtillstånd (AST) ofta ut för i grundskolan.
Marita Falmer

Marita Falkmer. Foto: Hsk i Jönköping

– Avhandlingen, som är skriven av Marita Falkmer, handlar om grundläggande förutsättningar för delaktighet i sociala samspel samt om observerad och upplevd delaktighet i svenska grundskolor hos elever med Autismspektrumtillstånd (AST), t.ex. autism eller Aspergers syndrom, berättar Marita Falkmer.
Elever med autismspektrumtillstånd upplever många saker annorlunda. AST kännetecknas av begränsningar inom tre områden; socialt samspel, kommunikation och föreställningsförmåga.

Resultaten från Marita Falkmers sju studier speglar en ganska mörk bild av hur delaktiga elever med AST är i svenska grundskolan, men avhandlingen presenterar också positiva resultat och diskuterar möjliga åtgärder som kan leda till större delaktighet i grundskolan. Marita Falkmer själv menar att nyckeln är kunskap.

– Om du har en elev med AST i din klass krävs det inte bara insikt i elevens situation, det krävs också kunskap om hur AST påverkar elevens sätt att tänka och förstå. Kunskap är nyckeln till inkluderande skolor för dessa elever, säger Marita Falkmer.

– Tyvärr räcker det inte bara med kunskap, man måste också vara villig att ta konsekvenserna av vad man ser och anpassa klassrumsstrategier utifrån denna insikt.

Marita Falkmer är specialpedagog med inriktning mot barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd. Hon har lång erfarenhet av arbete med denna elevgrupp inom olika skolformer samt av handledning och utbildning i personalgrupper.

Handledare har varit professor Mats Granlund, Hälsohögskolan i Jönköping samt professor Annette Joosten, School of Occupational Therapy & Social Work, Durtin University, Australia.

Läs hela avhandlingen på Digitala Vetenskapliga Arkivetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Onsdagen den 23 januari 2013 med start kl. 13.15 försvarar Marita Falkmer sin doktorsavhandling inom handikappvetenskap "From Eye to Us: Prerequisites for and levels of participation in mainstream school of persons with Autism Spectrum Conditions". Disputationen äger rum i sal Hb116 på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Opponent är professor Sven Bölte, Karolinska Institutet.

KONTAKT
För ytterligare information, välkommen att kontakta: Marita Falkmer, marita.falkmer@curtin.edu.au
Arkiv

Nyheter

    1. Föräldrastöd minskar beteendeproblem hos barn
      30 janÖrebro universitet
    2. Avancerat öga ser inte fler färgnyanser
      30 janLunds universitet
    3. Webbmetod kan förhindra blindhet hos för tidigt födda barn
      29 janGöteborgs universitet
    4. Lofars rekordskarpa bild av galaxen M 82
      29 janChalmers tekniska högskola
    5. Lokalproducerad mat tolkas på många olika sätt
      29 janUppsala universitet
    1. Vardagsnära kemi kan öka intresset hos gymnasieelever
      29 janUmeå universitet
    2. Ny sammanställning om barn och ungas psykiska hälsa
      28 janForte – Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd
    3. Är Sverige riggat för en bättre skola?
      28 janVetenskapsrådet
    4. ”Vi lär oss inte saker på idrotten, vi gör saker”
      27 janÖrebro universitet
    5. Oklart hur depression hos äldre bäst ska behandlas
      27 janSBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering
    1. Astmatikers och allergikers hälsa - upplevt stöd och miljöintolerans
      27 janUmeå universitet
    2. Miljövänlig belysning kan hota miljön
      27 janVTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut
    3. E-tjänsten ”Fråga Eva” kan förbättras med nytt arbetssätt
      27 janHögskolan i Borås
    4. Nanomaterial kan minska energiförlust vid överföring av el
      27 janChalmers tekniska högskola
    5. Nya rön om djurs minne
      27 janStockholms universitet
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.