Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

Elevers sociala svårigheter utmaning för specialpedagogiken

2012-12-06 Pressmeddelande från Göteborgs universitet
Det är elevers sociala, snarare än kunskapsmässiga, skolsvårigheter som utgör skolans allra största utmaning, och det tycks vara kring detta område som mycket av den specialpedagogiska praktiken kretsar. Av en studie vid Göteborgs universitet framgår att lärare ägnar en hel del kraft åt att lindra de sociala riskmomenten i skolvardagen – raster, lärarbyten, rutin- och schemabrytande verksamhet och liknande mindre lärarstyrda aktiviteter ses här som särskilt kritiskt.
Till grund för studien ligger bland annat intervjuer med ett trettiotal lärare,  specialpedagoger, speciallärare och rektorer verksamma på låg- och mellanstadienivån. I deras berättelser lyfts de särskilt kritiska och pedagogiskt besvärliga elevsituationerna fram.

– Jag lät dem som är verksamma i den direkta skolpraktiken, det vill säga pedagogerna själva, berätta om sitt arbete med elever i behov av särskilt stöd eller hur de gör för att undvika att elever ens ska hamna i den kategorin, säger Ingemar Gerrbo, själv specialpedagog med flera års arbete som lärare och rektor i grundskolan.

Studien visar att det inte enbart och främst är elevers kunskapsmässiga skolsvårigheter, som är föremålet för de specialpedagogiska insatserna eller ses som skolans mest kritiska situationer.

– Det är mer elevernas sociala än kunskapsmässiga skolsvårigheter som utgör skolans specialpedagogiska utmaning. Samspelet elever emellan och mellan lärare och elev syns därför vara en nyckel i det vidare skolarbetet.

Där samspelet brister – inte sällan till följd av elevers olika sätt att tolka, förstå och agera socialt, samt olika förmågor och förutsättningar – uppstår lätt svårhanterliga konflikter och missförhållanden.
– Också där de intervjuade lärarna tar upp mera traditionella läsa-skriva-räkna-svårigheter i skolan sätts detta inte sällan i samband med social samspelsproblematik, säger Ingemar Gerrbo.

I studien uppmärksammas särskilt sådant som kan sägas utgöra specialpedagogiska riskmoment i skolan, som raster, lärarbyten, rutin- och schemabrytande verksamhet, elevaktivt arbetssätt och liknande mindre lärarstyrda aktiviteter.

Utifrån lärarnas konkreta berättelser kategoriseras och benämns de olika specialpedagogiska insatser och handlingar som görs för och kring elever i behov av särskilt stöd. Det handlar bland annat om sådant som uppgiftsanpassning/målanpassning, specialvillkor/undantag, utvidgning av omgivningens förståelse samt nära lärarskap. Med nära lärarskap avses vissa lärares sätt att ta närhet till elevers situationsbundna skolsvårigheter och göra sig själva delaktiga i problematiken.

Detta för att inte bara försöka lösa den utan att med elevens hjälp först söka förstå vad problematiken handlar om. Eleven kan på så sätt här sägas bli något av lärarens lärare.

– Tidig bedömning och betygssättning ses av många som lösning på dagens skolproblematik. Men för många skolelever och i en skola för alla måste social utveckling och allas delaktighet med nödvändighet gå före, säger Ingemar Gerrbo.

KONTAKT
Arkiv

Nyheter

    1. Nya rön om bakteriers överlevnadsstrategier
      31 oktGöteborgs universitet
    2. Ryggmärgsstimulering mot Parkinsons
      31 oktLunds universitet
    3. Litet enzym styr bröstcancercellers utveckling
      31 oktLunds universitet
    4. Pusselbit för att förstå och dämpa klimatuppvärmning
      30 oktLinnéuniversitetet
    5. Första diamanterna i svenskt berg upptäckta
      30 oktUppsala universitet
    1. Könsutveckling störs vid exponering för ftalater
      30 oktKarlstads universitet
    2. Utdragen mjölkhörntand ökar chansen för den permanenta
      30 oktGöteborgs universitet
    3. Nytt ljus över dödsorsaker i utvecklingsländer
      30 oktUmeå universitet
    4. Vem behöver strålbehandling?
      29 oktLunds universitet
    5. Mikrovågsteknik för att hitta bröstcancertumörer
      29 oktMälardalens högskola
    1. 18 gånger högre självmordsrisk hos personer som suttit inne
      29 oktKarolinska Institutet
    2. Olika hjärntumörer har visat sig ha samma ursprung
      29 oktUppsala universitet
    3. Etnisk jämlikhet förutsättning för ekonomisk tillväxt
      29 oktStockholms universitet
    4. Handledning avgörande vid studenters akademiska skrivande
      28 oktGöteborgs universitet
    5. Svensk hiphop och jämlikhet
      28 oktUppsala universitet
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.