Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

Ansvarsfulla rektorer vid bra skolor

2009-05-06 Pressmeddelande från Umeå universitet
Rektorer i framgångsrika skolor tar ett större ansvar för sitt läroplansuppdrag än andra rektorer.
– En rektor som engagerar sig i skolans kärnprocesser gynnar skolans resultat, menar Monika Törnsén vid Umeå universitet.
Hon har i sin avhandling bland annat studerat vad framgångsrika rektorer gör, och hur rektorers ledarskap påverkar hur väl skolor når de kunskapsmål och sociala mål som står i läroplanen.

En framgångsrik skola har goda resultat både när det gäller kunskap och social utveckling. Monika Törnsén visar nu att rektorer i dessa skolor tar ett större ansvar för sitt läroplansuppdrag än rektorer i mindre framgångsrika skolor.
– I de framgångsrika skolorna leder rektor skolans processer och är engagerad i lärarnas arbete med elevers lärande, både när det gäller kunskapsmål och inte minst sociala mål.

För att bli en framgångsrik skolledare krävs att vissa förutsättningar uppfylls. Enligt rektorerna själva är det bland annat nödvändigt att samspelet med lärarna fungerar, att man som rektor har ett begränsat ansvarsområde, tillgång till stödfunktioner på kommunal nivå och möjligheter att bli avlastad vissa uppgifter.

En av de framgångsrika rektorernas strategier är att engagera sig i skolans struktur och kultur, i lärares undervisning och i elevers och lärares lärande, och samtidigt utveckla goda kontakter med föräldrar, kommunala ledare och internationella samarbetspartners.
– En rektor som engagerar sig i skolans kärnprocesser gynnar helt enkelt skolans resultat, menar Monika Törnsén.

Undersökning bygger på intervjuer med rektorer och lärare, enkätfrågor till lärare och observationer i tjugofyra 7–9-skolor i tolv olika kommuner. Studien har skett inom ramen för forskningsprojektet ”Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?”.

Monika Törnsén är uppvuxen i Pajala och bor i Råneå i Norrbotten. Hon har tidigare varit mellanstadielärare i Boden och Luleå, rektor i Råneå, projektledare för Luleå Gymnasieby och verksam vid Skolverket i Luleå. Numera arbetar hon som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet.

Fredagen den 8 maj försvarar Monika Törnsén, pedagogiska institutionen, Umeå universitet, sin avhandling med titeln Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Disputationen äger rum kl. 13.00 i hörsal D, Samhällsvetarhuset. Fakultetsopponent är professor Ulf P. Lundgren, Uppsala universitet.

KONTAKT
Kontakta gärna: Monika Törnsén, Centrum för skolledarutveckling och pedagogiska institutionen, Umeå universitet Telefon: 070-669 9469, 090-786 78 13 E-post: monika.tornsen@pedag.umu.se
Arkiv

Nyheter

    1. Förhistoriskt DNA avslöjar hundens ursprung
      22 majStockholms universitet
    2. Omedveten inlärning kan påverka smärtupplevelse
      22 majKarolinska Institutet
    3. Savanner bromsar klimatförändringar
      22 majLunds universitet
    4. Spel som inkluderar personer med synnedsättning
      21 majHögskolan i Skövde
    5. Depression kan vara ett tidigt tecken på Parkinsons sjukdom
      21 majUmeå universitet
    1. Lönsamt för samhället stoppa gris-MRSA vid gränsen
      21 majSLU
    2. Mikrovågskomponenter designade från scratch med hjälp av datorsimuleringar
      21 majUmeå universitet
    3. Genus och familjen styr människors agerande på aktiemarknaden
      21 majUmeå universitet
    4. Miljontals kronor går till kampanjer utan resultat
      21 majÖrebro universitet
    5. Trimmade fettsyror kan bli framtidens botemedel för hjärtarytmi
      21 majLinköpings universitet
    1. Stora barngrupper i förskolan påverkar villkoren för att arbeta enligt läroplanen
      21 majGöteborgs universitet
    2. ​Minnet kan förbättras vid minskad vikt
      21 majUmeå universitet
    3. Många som söker primärvård visar tecken på utmattningssyndrom
      21 majGöteborgs universitet
    4. Skadligt att äta för lite när man hårdtränar
      20 majLunds universitet
    5. Diskrimineras invandrare i rättsväsendet? – aktuell forskning undersöker domstolens språkbruk
      20 majRiksbankens Jubileumsfond
Arkiv

Forskarporträtt

    1. En cellmodell som doftar
      10 aprLunds universitet
    1. Forskning för effektivare fredsoperationer
      4 marRiksbankens Jubileumsfond
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.