Forskning.se - Den nationella forskningsportalen

Ansvarsfulla rektorer vid bra skolor

2009-05-06 Pressmeddelande från Umeå universitet
Rektorer i framgångsrika skolor tar ett större ansvar för sitt läroplansuppdrag än andra rektorer.
– En rektor som engagerar sig i skolans kärnprocesser gynnar skolans resultat, menar Monika Törnsén vid Umeå universitet.
Hon har i sin avhandling bland annat studerat vad framgångsrika rektorer gör, och hur rektorers ledarskap påverkar hur väl skolor når de kunskapsmål och sociala mål som står i läroplanen.

En framgångsrik skola har goda resultat både när det gäller kunskap och social utveckling. Monika Törnsén visar nu att rektorer i dessa skolor tar ett större ansvar för sitt läroplansuppdrag än rektorer i mindre framgångsrika skolor.
– I de framgångsrika skolorna leder rektor skolans processer och är engagerad i lärarnas arbete med elevers lärande, både när det gäller kunskapsmål och inte minst sociala mål.

För att bli en framgångsrik skolledare krävs att vissa förutsättningar uppfylls. Enligt rektorerna själva är det bland annat nödvändigt att samspelet med lärarna fungerar, att man som rektor har ett begränsat ansvarsområde, tillgång till stödfunktioner på kommunal nivå och möjligheter att bli avlastad vissa uppgifter.

En av de framgångsrika rektorernas strategier är att engagera sig i skolans struktur och kultur, i lärares undervisning och i elevers och lärares lärande, och samtidigt utveckla goda kontakter med föräldrar, kommunala ledare och internationella samarbetspartners.
– En rektor som engagerar sig i skolans kärnprocesser gynnar helt enkelt skolans resultat, menar Monika Törnsén.

Undersökning bygger på intervjuer med rektorer och lärare, enkätfrågor till lärare och observationer i tjugofyra 7–9-skolor i tolv olika kommuner. Studien har skett inom ramen för forskningsprojektet ”Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?”.

Monika Törnsén är uppvuxen i Pajala och bor i Råneå i Norrbotten. Hon har tidigare varit mellanstadielärare i Boden och Luleå, rektor i Råneå, projektledare för Luleå Gymnasieby och verksam vid Skolverket i Luleå. Numera arbetar hon som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet.

Fredagen den 8 maj försvarar Monika Törnsén, pedagogiska institutionen, Umeå universitet, sin avhandling med titeln Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Disputationen äger rum kl. 13.00 i hörsal D, Samhällsvetarhuset. Fakultetsopponent är professor Ulf P. Lundgren, Uppsala universitet.

KONTAKT
Kontakta gärna: Monika Törnsén, Centrum för skolledarutveckling och pedagogiska institutionen, Umeå universitet Telefon: 070-669 9469, 090-786 78 13 E-post: monika.tornsen@pedag.umu.se
Arkiv

Nyheter

    1. Kvicksilvrets ursprung styr dess biotillgänglighet
      20 augUmeå universitet
    2. Bli spelintelligent i sport med hjälp av matematik
      20 augGöteborgs universitet
    3. Marin upptäckt banar väg för mer miljövänlig energi
      20 augLinnéuniversitetet
    4. De slåss mot obotlig och sällsynt muskelsjukdom
      19 augKTH
    5. Amerikansk hummer i Gullmarsfjorden
      19 augSLU
    1. Halvtid för polarforskningsexpedition
      18 augPolarforskningssekretariatet
    2. Ny potentiellt aggressivare form av TBE hittad i fästing
      18 augÖrebro universitet
    3. Solens aktivitet påverkar naturlig klimatförändring
      18 augLunds universitet
    4. Glädje i vårdandets värld främjar hälsoprocesserna
      15 augHögskolan Dalarna
    5. Tre av fyra beredda att gentesta sig för att få personlig diet
      15 augLunds universitet
    1. Studie ifrågasätter rekommenderat dagligt saltintag
      14 augGöteborgs universitet
    2. Längre godståg kräver balansgång
      14 augVTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut
    3. Långtidsstudie påvisar viktminskning med spenatextrakt
      14 augLunds universitet
    4. Ny metod för att visa sjuka cancergener i mikroskop
      14 augUppsala universitet
    5. Svårare infektioner om tandimplantat fästs med benersättningsmaterial
      13 augMalmö högskola
Arkiv

Forskarporträtt

    1. "Jag vill känna att jag har gjort skillnad"
      14 oktMälardalens högskola
Om forskning.se
Forskning.se samlar och publicerar forskningsinformation, till nytta och glädje för alla som vill veta något om forskning. Nyheterna hämtas till stor del från landets universitet och lärosäten. Redaktionen på forskning.se producerar även eget redaktionellt material i form av artiklar och aktuella kunskapsöversikter, så kallade teman.

Läs mer om forskning.se

Våra ägare
Kontakt
Västra järnvägsgatan 3,
Box 1035, 101 38 Stockholm
Telefon: 08-546 44 000 |  Fax 08-546 44 192
E-post: red@forskning.se

Redaktionen är verksam i Vetenskapsrådets lokaler i Stockholm. Kontakta redaktionen

Forskning.se använder cookies. Läs mer om dessa här.