Tema
Miljö

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Miljö” i kronologisk ordning.

Rovfiskar ger frisk miljö under vattenytan

Närvaron av rovfisk håller undan alger och får stora undervattensväxter att växa sig större. Rovfiskarna bidrar alltså till en hälsosam miljö utmed kusterna. Ju fler rovfiskar, desto bättre effekt. Friska miljöer i vattnet gillar både fisk och människa.

MiljöNatur & teknik

Samla mygg för kartläggning av nya arter

Nya myggor är på väg hit och andra försvinner. Sjukdomar som sprids av fästingar, myggor och andra insekter förväntas öka i Sverige i framtiden. Klimatförändringar och globalisering ökar risken för att vi får in nya myggarter och nya smittor i landet. Statens Veterinärmedicinska anstalt (SVA) behöver allmänhetens hjälp att samla in myggor för att bättre veta vilka det är som sticker till.

MiljöNatur & teknik

Se upp när havet blommar

Nu har algblomningen tagit fart i Östersjön. Så fort det blir badväder är det algblomningsväder och många möts i sommar av en brungrön sörja i viken. Det är inte bara tråkigt för badsugna, det kan också vara farligt eftersom vissa alger producerar giftiga ämnen. Men enligt forskarna går det att motverka algblomningarna. Och alla kan göra något.

Konventionell odling minskar mångfalden

I ekologiskt odlat vete är antalet svamparter på bladen i snitt 40 procent högre än i konventionellt odlade och fungicidbehandlade fält, visar en studie från SLU. I de ekologiska odlingarna tycks ogräs vara en viktig faktor för artrikedomen. Potentiellt viktig kunskap för utvecklingen av hållbara växtskyddsstrategier i framtiden.

Färdplan mot integrerat växtskydd

All växtproduktion inom EU måste tillämpa så integrerat växtskydd (IPM), vilket innebär en kombination av olika icke-kemiska metoder för att minska användningen av kemiska bekämpningsmedel. Men de icke-kemiska metoderna har inte varit tillräckligt effektiva. Tidigare forskning har fokuserat på enskilda växtskyddsåtgärder utan att undersöka hur de kan kombineras på ett optimalt sätt, säger SLU-forskaren Johan A. Stenberg som nu tagit fram en vetenskaplig färdplan mot ett effektivt växtskydd på ekologisk grund

Snart mer plast än fisk

Om några decennier kommer det att finnas mer plast än fisk i haven om nedskräpningen fortsätter i samma takt som hittills. Det finns alltså goda skäl att stoppa plastskräpet, innan det hamnar i Östersjön. Om detta är de flesta eniga.

Miljö

Småskaliga kalhyggen riskerar hela regnskogen

Den pågående avskogningen i Amazonas utkanter kan få allvarliga följder även för den orörda regnskogen längre in i området. Inte bara klimatet påverkas negativt av avskogning. Faktum är att själva ekosystemets stabilitet i hela Amazonasregionen hotas på grund av den onda cirkel som uppstår när avskogning sker i ytterområdena, visar en forskningsstudie från Lunds universitet.

Världens största kanariefågel

Väldig få har sett den, men nu har forskare från bland annat Lunds universitet fastslagit att Stenknäcksiskan är världens största kanariefågel. Fågeln finns bara på ön São Tomé. Avskildheten på en ö kan göra att arter utvecklar så kallad gigantism, och blir jättar inom sin art.

MiljöNatur & teknik

Tre sätt att minska mikroplastutsläpp från polyestertyger

När mikroplaster i havet kommer in i djur och växter följer farliga föroreningar med. Mikroplaster från polyestertyger står för stora utsläpp. Produktionen av polyestertyger måste ändras för att minimera utsläppen, visar en forskningsrapport från Mistra Future Fashion. Studien avvisar också larmrapporterna om att det är fleecetygerna som står för de värsta mikroplastutsläppen.

Miljö

Väderförhållanden vid snösmältning ger svar om klimatet

Betydelsen av vad som händer i sjön i samband med snösmältning och islossning har hittills underskattats. Tajmingen av olika temperaturdrivna processer under vårvintern har en stor effekt på sjöekosystems funktioner, och därmed vad som avsätts år för år på sjöbottnarna, konstaterar forskaren Dominique Maier vid Umeå universitet.

Miljö

Obemannad farkost letar fisk utanför Gotland

• Artikel från
  • Ämne: Miljö

Varför ökar populationen av sillgrisslor i Östersjön och hur är det kopplat till de marina ekosystemen? För första gången testas nu en självgående, fem meter lång, obemannad ytfarkost för att undersöka förekomsten av fisk. Tekniken kan ha stor potential för framtida undersökningar av de marina ekosystemen.

Cykloner hotar när Sahara grönskar

Varmare klimat kan i framtiden leda till att södra Sahara grönskar, med ändrad vegetation och minskad stoftspridning. Forskare vid Meteorologiska Institutionen vid Stockholms universitet har funnit att tropiska cykloner historiskt har blivit fler och allvarligare som en följd av detta.

Miljö