Artikel från Umeå universitet

Växter har sätt att försvara sig mot bladlöss. De producerar ett protein som hindrar bladlössen från att ta för sig av växtens goda sockersaft. Det kan vara så att proteinet täpper igen bladlusens sugsnabel, säger Karen Kloth, en av forskarna Umeå Plant Science Centre som upptäckt hur växterna gör.

Under sin doktorandtid i Wageningen studerade forskaren Karen Kloth bladlössens sugbeteende på olika varianter av modellväxten Arabidopsis thaliana, insamlade från 350 olika platser på norra halvklotet.

För detta ändamål utvecklade nederländska forskare en videoplattform. Med videokamera följdes bladlössens rörelser och man mätte hur ofta lössen stack in sugsnabeln för att dricka av växtens söta cellinnehåll.

Bladlus med sugsnabel i floemkärl. Skiss: Karen Kloth

Protein längs kanterna
På vissa växter gjorde bladlössen endast korta penetreringar och sög nästan inte upp någon ”sockersaft”. Det här beteendet var korrelerat med en specifik gen som kodade för ett okänt protein. På Umeå Plant Science Centre, UPSC, vid Umeå Universitet undersökte forskarna därefter var proteinet befinner sig i växterna. Man överförde en fluorescerande variant av proteinet in i växterna och kunde se att det sitter längs kanterna av de rör som transporterar sockersaft, så kallade floemkärl.

Man kunde också se att om proteinet finns i växterna får bladlössen färre avkommor. Under varma förhållanden producerar växterna mer protein, då påverkas bladlössen mer och växterna bildar fler frön.

Videoplattform med bladlöss. Foto: Karen Kloth

– Vi spekulerar i att problemet för bladlössen kanske är att proteinet täpper igen deras sugsnabel, säger Karen Kloth, i dag postdoktor på institutionen för fysiologisk botanik vid Umeå universitet.

Försvarsmekanismer mot bladlöss är av intresse för växtförädlingsföretag som försöker få fram växter som inte kräver kemiska bekämpningsmedel för att hålla bladlössen i schack.

Resultaten publiceras i tidskriften the Plant Cell.

Artikeln: SIEVE ELEMENT-LINING CHAPERONE 1restricts aphid feeding on Arabidopsis during heat stress

Kontakt: Karen Kloth, Institutionen för fysiologisk botanik. Telefon: 090-786 54 94 E-post: karen.kloth@umu.se

Bladlössens sugbeteende: Vuxna vinglösa bladlöss, Myzus persicae, filmade på bladskivor av Arabidopsis thaliana.