Artikel från Malmö universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

En stark lokal förankring är viktigt för damfotbollslags identitet. Men jämförelsen med herrlagen hindrar deras utveckling och främjar stereotyper. I en ny avhandling undersöker idrottsvetaren Mattias Melkersson villkoren för fyra olika klubbar.

– Det har hänt mycket inom damfotbollen. Den har fått ett annat erkännande, men förutsättningarna är ändå helt andra än vad som gäller för männen, och klubbarna jag undersökt vill utvecklas på egna premisser, säger Mattias Melkersson.

Mattias Melkersson har intervjuat klubbdirektörer och marknadschefer i fyra skandinaviska klubbar: Stabæk (Norge) och Fortuna Hjørring (Danmark) och Linköpings FC och LdB FC Malmö. Han har gått igenom pressarkiv och talat med sportjournalister, andra fotbollsexpert och med representanter för de olika kommunerna. Syftet har varit att undersöka hur klubbarna existerar i en utvecklingskontext.

– Jag har velat synliggöra vad klubbarna gör för att utvecklas. Hur formulerar de sin varumärkesidentitet och hur de kommunicerar den utåt. Varför klubben väljer att presentera sig som den gör, säger Mattias Melkersson.

Vill göra sin egen resa
Gemensamt för klubbarna är att de vill komma ifrån genusstereotyper där de hela tiden jämförs med herrfotbollen och antingen tvingas anpassa sig till eller utmana en manlig norm.

– Klubbarna vill inte bli som herrklubbarna, de vill göra sin egen resa. Men villkoren är helt andra än vad som gäller för männen. De fyra klubbar jag tittat på hör till Skandinaviens framgångsrikaste, så naturligtvis är det mycket tuffare för de flesta.

Medan Stabæk är en del av stor klubb i Norge, har Linköping stark koppling till stadens hockeylag. LdB FC, som numera är Rosengård, sponsrades av ett företag. Fortuna Hjørring arrangerar den stora tävlingen Dana Cup.

Geografisk förankring avgörande
– De har hittat olika sätt att ta sig fram. Gemensamt för alla fyras identitet är den starka förankringen i den lokala hemvisten; det är så de får erkännande och synlighet. Det är viktigt för dem att nätverka lokalt för att hittas sponsorer och bli kända på orten. Kommunerna säger också att lagen är ”ambassadörer för oss”. Det finns ett genuint intresse, säger Mattias Melkersson.

Trenden går, menar han, mot att storklubbar som Chelsea och Barcelona satsar på damfotboll. Det skulle han nu vilja fortsätta undersöka närmare.

–  De vill bygga varumärken och knyta fler konsumenter till sig. Jag tror att storklubbarnas intresse gör det tuffare för våra klubbar framöver – här finns inte de pengarna.

Hur hoppas du att din avhandling ska användas?
– Jag har velat skriva en berättelse om de här fyra klubbarna. Jag hoppas att den ska väcka tankar och att även fotbollsrörelsen ska kunna ta den till sig, säger Mattias Melkersson.

Kontakt:
Mattias Melkersson, idrottsvetare vid Malmö högskola: mattias.melkersson@mah.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera