Artikel från Stockholms universitet

Supernovan ASSASN15lh drog rubriker i början av året som den ljusstarkaste supernovan genom tiderna, men forskarna hade svårt att förklara explosionen. I en artikel i Nature Astronomy lanserar nu forskare från bland annat Stockholms universitet en teori om att det snarare handlar om en stjärna som har hamnat alltför nära ett supermassivt svart hål och slitits sönder av hålets tyngdkraft.

– Artikeln visar att explosionen kommer från centrum av en galax där få massiva stjärnor finns, vilka är de som ger upphov till supernovor. Istället innehåller sådana galaxcentra ofta supermassiva svarta hål, och om en vanlig stjärna kommer alltför nära kan den slitas sönder av det svarta hålets gravitationskraft, säger Giorgos Leloudas vid Weizmann-institutet som är försteförfattare till studien, och som tidigare varit postdoc vid Oskar Kleincentret vid Stockholms universitet.

En av idéerna i artikeln är att det supermassiva svarta hålet har lyckats slita sönder stjärnan just för att det roterar snabbt.

– Det är kanske inte helt vattentätt, men själva tanken att man faktiskt skulle kunna mäta rotationen hos ett supermassivt svart hål som ligger tre miljarder ljusår bort genom att studera hur de sliter sönder stjärnor är väldigt spännande, säger Jesper Sollerman, professor vid Institutionen för astronomi vid Stockholms universitet som är medförfattare till artikeln.

– En enda av dessa spektakulära händelser kanske inte räcker för att bevisa vad det handlar om men under 2017 startar vi ett stort projekt, Zwicky Transient Facility, för att söka efter olika transienter på himlen och vi kommer då säkerligen hitta dussintals av dessa de kommande åren, säger Jesper Sollerman.

Artikeln har publicerats i det första numret av tidsskriften Nature Astronomy, en ny publikation från Nature.

Kontakta:
Jesper Sollerman, professor vid Institutionen för astronomi vid Stockholms universitet, e-post jesper@astro.su.se, tfn 08-55 37 85 54