Artikel från Blekinge Tekniska Högskola

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

15 april 2015

Kundengagemang gör företagen mer innovativa

Det blir allt vanligare för företag idag att inhämta sina kunders åsikter. Det gör företagen mer innovativa men det finns också utmaningar i införandet av webbaserade kanaler där kunderna kan visa sitt engagemang visar forskning vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola.

Intresset för att använda online (eller webbaserade) metoder för att fånga upp kundernas engagemang ökar hos företag i många branscher. Att tillämpa den här typen av metoder för kundengagemang gör företagen mer innovativa och minskar kostnaderna för att få kontakt med en kundbas från olika delar av världen.

I avhandlingen Web-enabled customer involvement in innovation activities: a firm´s perspective, i ämnet industriell ekonomi, fokuserar Natalia Ryzhkova på de utmaningar som företagen ställs inför när de ska dra nytta av online-metoder för kundengagemang. Resultaten i avhandlingen visar att företagen bör utveckla tre typer av ledningskompetens för att hantera utmaningarna och den ger också svar på hur ledningen bör agera. Avhandlingen visar också att webbaserade metoder kan öka företagets sannolikhet till att införa tjänsteinnovationer.

Natalia Ryzhkova menar att företagen kan ha god nytta av de insikter som kommer fram i avhandlingen då de ska besluta om att införa och hantera webbaserade metoder för kundengagemang.

FAKTA
Disputationen är öppen för allmänheten. Dag: Fredagen den 17 april. Kl 10:00. Sal J1650, hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona. Vänligen observera att det inte går att komma in i salen efter att disputationen startat.

Kontaktinformation
Natalia Ryzhkova, via e-post: natalia.ryzhkova@bth.se eller via telefon: 0455-38 56 05.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera