24 november 2014

Ny metod att studera planeter kring andra stjärnor

Forskare från Österrike och Sverige presenterar i tidskriften Science en förklaring till gasmoln vid planeter kring andra stjärnor. Under de senaste åren har mer än tusen planeter kring andra stjärnor upptäckts. En del av planeterna passerar framför stjärnan. Man kan då få information om planetens atmosfär genom att observera hur den absorberar stjärnans ljus.

År 2003 observerade Hubbleteleskopet planeten HD 209458b och såg väteatomer med höga hastigheter. Detta har förklarats med att planeten förlorar sin atmosfär eftersom den är så varm. Planeten är av Jupiter-storlek och kretsar mycket nära stjärnan HD 209458. Avståndet är bara en åttondel av Merkurius avstånd till solen. Stjärnan HD 209458 liknar vår sol och finns på ett avstånd av 150 ljusår i stjärnbilden Pegasus.

Forskare vid Institutet för rymdfysik i Kiruna har utvecklat en datormodell för den övre delen av atmosfären vid exoplaneter. Med hjälp av den modellen presenterar nu forskare från Österrike en förklaring till de snabba väteatomerna. Nämligen att de är resultatet av växelverkan mellan stjärnvinden (ett flöde av laddade partiklar) och planetens atmosfär, en process som vi observerat i solsystemet. Det här ger en ny metod att studera stjärnvindar och planeternas magnetfält.

"Med vår analysmetod kan vi studera hur rymden vid planeter kring andra stjärnor ser ut", säger docent Mats Holmström vid Institutet för rymdfysik i Kiruna.

Resultaten presenterades i tidskriften Science den 21 november, och är ett samarbete med forskare från Österrike och Sverige.

Artikeln
Magnetic moment and plasma environment of HD 209458b as determined from Lya observations, Kristina G. Kislyakova, Mats Holmström, Helmut Lammer, Petra Odert, Maxim L. Khodachenko, Science, volume 346, issue 6212, 2014.