15 oktober 2014

Svenskt instrument gör mätningar när en komet passerar Mars

På söndag den 19 oktober klockan 20:27 passerar en komet nära Mars. Samtidigt finns det svenska instrumentet ASPERA-3 ombord på den europeiska satelliten Mars Express på plats vid Mars för att göra mätningar. Kometen Siding Spring kommer att passera planeten Mars på ett avstånd av endast 140 000 km, ungefär en tredjedel av avståndet från jorden till månen.

– Ingen har tidigare gjort mätningar när en komet passerar så nära en planet, säger docent Mats Holmström vid Institutet för rymdfysik i Kiruna.

Kometen Siding Spring kommer att passera planeten Mars på ett avstånd av endast 140 000 km, ungefär en tredjedel av avståndet från jorden till månen, som jämförelse. De yttersta delarna av kometens tunna atmosfär kommer att i hög hastighet (56 km/s) kollidera med Mars atmosfär.

– Vi förväntar oss att gas och damm från kometen kommer att träffa Mars atmosfär, som tillfälligt värms upp och expanderar, säger Mats Holmström, detta borde vi kunna se med vårt instrument.

Institutet för rymdfysik, IRF, har huvudansvaret för instrumentet ASPERA-3 som är ett internationellt samarbete med deltagande från ca 15 forskargrupper från ett tiotal länder. ASPERA-3 mäter bl a hur laddade partiklar från solen, den så kallade solvinden, påverkar atmosfären på den röda planeten. Mars Express skickades upp av den europeiska rymdorganisationen ESA och har befunnit sig i bana kring Mars sedan 2003.

Webbsidor:
– Institutet för rymdfysik: http://www.irf.se
– Instrumentet ASPERA-3 och satelliten Mars Express: http://www.irf.se/link/MEX_sve

Sidor om kometen Siding Spring hos: