Kantareller i mossa.
Artikel från forskning.se

Odlade champinjoner, ja. Men varför odlar man inte kantareller? Vi ställde frågan till Anna Rosling på Uppsala universitet.

Kantareller är populära matsvampar, kanske för att de är lätta att känna igen och växer i så gott som hela landet. Det finns inte heller några giftiga svampar att förväxla dem med. Vi hörde av oss till Anna Rosling, tidigare på Sveriges lantbruksuniversitet men numera forskare på Uppsala universitet, för att kolla hur långt forskningen har kommit när det gäller möjligheten att odla kantareller.

Odla kantareller, kan man det?

– Nej, det kan man inte.

Varför går det inte odla kantareller?

– För att kantareller lever i symbios med träden och växer på deras rötter. Man har lyckats odla kantareller en gång tidigare, men då berodde det nog mest på slumpen. Andra symbiotiska svampar kan man dock odla, till exempel tryffel, men först efter flera år i fält vet man om det blir några tryfflar att skörda.

Hur kommer det sig att man kan odla champinjoner men inte kantareller?

– Champinjoner är en nedbrytarsvamp. Den odlas på till exempel sågspån eller tidningspapper som den kan bryta ned för sin egen tillväxt. Svampens mycel behöver också något som triggar den att bilda svampar. Till exempel odlar man svampen shiitake i Kirunagruvan; svampen triggas genom att man rör på de stockar där svampen ska växa. Om man kommer på vad som triggar kantareller kanske man skulle kunna odla dem.

Varför forskar man inte mer på kantarellodling?

– Det lönar sig inte. Det är kostsamt att odla och kantareller växer bra på egen hand. Jämfört med andra svampar finns det gott om kantareller i skogen.

Finns det risk att svampbestånden minskar när många är ute och plockar svamp?

– Nej, jag tog nyligen del av en undersökning från Schweiz där man forskat på det här under nästan 30 år. Den visade att oavsett hur man plockar svampen – med händerna, med kniv eller om man bara trampar runt i skogen – så har det ingen effekt på svampbeståndet. Viktigare för svampen är istället mängden regn och värme.

Läs rapporten från Schweiz om svampplockning: Mushroom picking does not impair future harvests — results of a long-term study in Switzerland.

Text: Elin Melin, forskning.se

Fotnot: Sveriges Mykologiska Förening har tillsammans med bland annat danska och norska svampföreningar utnämnt första söndagen i september till svampens dag.