Artikel från Institutet för rymdfysik

16 april 2010

Minimagnetosfär upptäckt på månen

Forskare vid Institutet för rymdfysik (IRF) har observerat en minimagnetosfär över en magnetisk anomali på månen genom att använda mätningar av energetiska neutrala atomer från det svenska satellitinstrumentet SARA (Sub-keV Atom Reflecting Analyzer) ombord på den indiska rymdfarkosten Chandrayaan-1. Tillsammans med kollegor från Indien, Schweiz och Japan, har IRF-forskarna publicerat sina resultat i veckans nummer av tidskriften Geophysical Research Letters. En bild på den magnetiska anomalin på månen i reflekterade atomer finns på tidskriftens omslag (vol. 37, nr 5).

“En minimagnetosfär är en ny klass av objekt,” berättar försteförfattaren Martin Wieser, IRF, “och mätningar från IRF:s instrument SARA visar på en ny teknik för att studera himlakroppar utan atmosfär – genom att avbilda dem i reflekterade neutrala atomer.”

Bilden visar rymdfarkosten Chandrayaan-1 (Bild: ISRO)

“First observation of a mini-magnetosphere above a lunar magnetic anomaly using energetic neutral atoms”, Geophys. Res. Lett., 37, L05103, doi:10.1029/2009GL041721.

Författare:
* Martin Wieser, Stas Barabash, Yoshifumi Futaana och Mats Holmström (Institutet för rymdfysik, Kiruna)
* Anil Bhardwaj, R. Sridharan och M. B. Dhanya (Space Physics Laboratory, Vikram Sarabhai Space Center, Trivandrum, Indien)
* Audrey Schaufelberger och Peter Wurz (Physikalisches Institut, University of Bern, Schweiz)