Artikel från Vetenskapsrådet
9 oktober 2008

Hudens försvarssystem ett alternativ till antibiotika

Vår hud skyddar kroppen mot skadliga mikroorganismer. Men ibland fungerar inte det medfödda immunförsvaret. Artur Schmidtchen, överläkare vid Lunds universitetssjukhus och docent vid avdelningen för dermatologi och venereologi vid Lunds universitet, tilldelas nu en halvtidstjänst inom antimikrobiella peptider och medfödd immunitet av Vetenskapsrådet.

Huden är människans största organ och skyddar kroppen mot skadliga mikroorganismer. När huden skadas kan bakterier och andra mikrober ta sig in i kroppen och skada den. Artur Schmidtchens forskning handlar om den del av hudens direkta försvarssystem som består av antimikrobiella peptider (AMP).

– AMP tillhör det medfödda immunförsvaret som sätter in så fort en skada på huden sker. I min forskning försöker jag förstå varför vi ibland håller oss friska och varför våra skyddssystem ibland inte räcker till, säger han.

Kroppens ytbehandlingsmedel
AMP fungerar som kroppens ytbehandlingsmedel. Det finns i alla kontaktytor mot omvärlden, som munhåla, tarm, lunga och hud. Uppgifterna är flera, en av de viktigaste är att ta död på invaderande mikroorganismer.

Idag används antibiotika ibland i förebyggande syfte i samband med operationer och andra skador i huden. Artur Schmidtchen ser AMP som ett bättre alternativ än antibiotikan som kan ge resistenta bakteriestammar. Han hoppas att hans forskning om de antimikrobiella peptidernas roll för sårläkning ska kunna användas för att utveckla läkemedel vid infekterade eksem, bensår och brännskador.

– Visionen är att vi ska identifiera dominerande skyddsmekanismer i huden och hur de styrs. Dessutom hoppas jag att kunna bidra till att utveckla en terapimetod med AMP istället för antibiotika.

Bakgrund
Artur Schmidtchen disputerade i medicinsk kemi vid Lunds universitet 1992 och har varit postdoktor vid University of California, Los Angeles.

Sedan 1996 arbetar han vid avdelningen för dermatologi och venereologi vid Lunds Universitet.

Hans specialområden är det direkta immunförsvaret och dess roll vid sårläkning och infektioner. 2004 var han med och grundade biotechföretaget DermaGen AB.

En anställning via Vetenskapsrådet kan innehas under maximalt sex år, med omprövning efter tre år.

Kontaktuppgifter